Det var med stigende undring jeg leste innlegget til Christian Grimsgaard, tillitsvalgt for Akademikerne i Helse Sør-Øst, Oslo.

Grimsgaard hevder at vi brukerrepresentanter er klakører for ledelsen, fordi lederen av Sentralt brukerutvalg skrev i et innlegg i Dagens Medisin blant annet med denne setningen: «På vegne av Sentralt brukerutvalg (SBU) ved OUS vil vi oppfordre alle til å være lojale mot vedtakene som fattes og ikke kaste bort tiden på unødvendige omkamper. Det er tidkrevende og kostbart, både på det menneskelige plan og for driften av sykehuset.»

Roligere og mer konstruktivt kan man neppe uttrykke seg med det mål for øyet at alle i en organisasjon bør følge beslutninger fattet i legitime beslutningsprosesser. For oss brukere - les pasienter - som ikke er ansatt i OUS eller innehar noen former for medisinsk kompetanse, haster det med å ferdigstille det nye sykehuset.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Bygg ferdig, uten støy

De fleste av oss har ingen forutsetninger for på et objektivt grunnlag å forstå hvor det skal ligge. Dertil er saken altfor kompleks. For meg er lokaliseringen også knekkende likegyldig. Jeg vil bare at det skal bygges ferdig. Uten støy. Alle omkamper tar masse energi fra en organisasjon. En energi som heller burde være kanalisert mot de ansatte og dermed til pasientenes beste.

Mulig det er ufint å minne legen Grimsgaard på at det er forskjell på å bli obdusert og vurdert. Jeg håper at jeg rekker det siste på et nytt OUS. Alle omkamper forsterker det første. Mulig akkurat dette er en medvirkende årsak til at vi pasienter ikke vil ha forsinkelser og omkamper?

Kall meg heller «tulling»

Og så en liten ting til, Christian Grimsgaard: Kall meg heller «tulling» eller «rotte» enn å insinuere at jeg er i et brukerråd for pengenes skyld.

Jeg mottar kr. 721 pr. time inntil fire timer pluss møtets varighet. Utover dette intet, selv om det blir ganske mange timer ekstra. Brukerrådene består bare av en ting: engasjement og interesse. Du hevder at denne timebetalingen ligger langt over vanlig lønn. Da kan jeg berolige deg med at akkurat det ikke er tilfelle for mitt vedkommende. Sannsynligvis ikke for en tillitsvalgt som deg heller.

Avslutningsvis minner jeg om visjonen til OUS: «Sammen med pasientene utvikler vi morgendagens behandling.» Om vi er aldri så mye satt inn i disse brukerrådene på udemokratisk vi, er vi alle pasienter. Det betyr at du som tillitsvalgt og jeg som pasient er på samme lag. Og da er det svært sjelden å se at en spiller blir grisetaklet en av sine egne.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Pasienterfaring skal møtes med respekt

Les også

Oslos viktigste prosjekt får ingen lov til å mene noe om. Hvorfor?

Les også

Ikke snakk til meg gjennom barna dine

Les også

Katastrofen er ikke om Unibuss går konkurs eller ei. Det er om bussførerne får nok