Byutvikling skal ikke gjøres forhastet, men på Oslo S har tiden stått stille siden åpningen i 1985. Mens bydelen rundt er oppgradert, modernisert og fornyet, har Norges mest besøkte eiendom og viktigste trafikk-knutepunkt stått tilnærmet uendret i nesten 40 år.

En oppgradering er nå helt nødvendig fordi stasjonsområdet ikke lenger er dimensjonert for den kraftige økningen i antall reisende. Og gjør vi ingenting blir situasjonen bare verre, siden antall mennesker som passerer Oslo S per dag er forventet å doble seg de neste 25 årene.

Det tåler neppe stasjonen og heller ikke Oslo by.

Tryggere, vakrere, bedre

Vi ønsker å oppgradere selve stasjonen, inngangspartiene og omkringliggende områder som Christian Fredriks plass. Vi har som mål å skape vakrere, tryggere og mer anvendelige byrom både inn og ute.

Planene er ambisiøse og de koster. Vi kan finansiere svært mye av dette uten å belaste skattebetalerne – hvis vi følger kommunens egne vedtatte høyhusplan og bygger et høyhus på området.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Det er delte meninger om høyhus. Mange frykter at høyhus skyggelegger byrom hvor folk oppholder seg. Vårt høyhus er imidlertid plassert slik at skyggen vil falle på selve sporområdet, hvor folk kun ferdes til og fra toget. Riksantikvaren mener plasseringen tett på Østbanehallen er uheldig. Vi mener tvert imot, og er svært stolt av måten vårt forslag fremhever Østbanehallens fantastiske arkitektur på en spennende og vakker måte.

Hva vi synes om egne planer er likevel neppe det viktigste. Når Norges viktigste trafikk-knutepunkt skal fornyes og bli hovedstadens nye storstue, må vi alle få muligheten til å si vår mening og gi innspill til forbedringer og endringer.

Slik type meningsbrytning er en helt avgjørende demokratisk øvelse når byer skal utvikles. Den øvelsen forsøker Plan- og bygningsetaten (PBE) i Oslo å stoppe, og det skjer paradoksalt nok samtidig som etaten hevder den ønsker økt medvirkning fra byens borgere i planprosesser.

Oslos kanskje viktigste byutviklingsprosjekt får ingen lov til å mene noe om. Hvorfor? Rett og slett fordi PBE ikke liker forslaget. Det mener vi er en demokratisk kortslutning. Kommer ikke forslaget på høring, kan det heller ikke komme videre i en planprosess som kan lede frem til en endelig løsning.

Tid for revurdering

Og for å være helt tydelig: Bane Nor Eiendom forventer ikke at forslaget vedtas i sin nåværende form. Tvert imot, vi mener de fleste prosjekter blir bedre etter offentlig debatt. Folk flest bør gis muligheten til å ha mening om et prosjekt av denne størrelsen midt i Oslo sentrum. Hvis konklusjonen til slutt blir nei til høyhus, vil vi naturligvis bli skuffet fordi oppgraderingen av Oslo S blir kraftig redusert. Men da er vi i hvert fall trygge på at avslaget er resultatet av en åpen demokratisk prosess med bred medvirkning.

Vi kan naturligvis velge å føye oss for PBE. Det betyr at en årelang planprosess er bortkastet og tiden fortsatt vil stå stille på Oslo S. Skal Norge nå sine klimamål, må flere reise med tog. Det kommer vi ikke utenom. Og for å få til det må knutepunkt fortettes og arbeidsplasser skapes sentralt i byen. Det vil igjen stille krav til oppgradering av Oslo S.

I tillegg er det verdt å minne politikerne om at da hovedstadens høyhusplan ble behandlet, så var det viktig for våre folkevalgte at planlagte høyhus-prosjekter blir vurdert i sammenheng. Dette er naturligvis umulig dersom planmyndighetene holder tilbake noen høyhusprosjekter samtidig som andre sendes videre i prosessen.

Byens fremtid må avgjøres gjennom en levende debatt i åpent landskap, ikke på et plankontor.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Bombe tok livet av Elin (19) og hunden i Østbanehallen: – Hun var den nærmeste jeg hadde

Les også

Stanken av døden på Oslo S

Les også

Her har noen fått være alene hjemme og designe vinduer. Det er rett og slett litt gøy

Les også

Vi håper at de som er opptatt av Fornebubanen kan forholde seg til korrekte tall