Sporveien har for lite lager av reservedeler for signal- og styringsanlegg. Ved signalproblemer på T-banen i midten av mars har Sporveien tatt elektroniske komponenter fra Lilleakerbanen til T-banen, med resultat at Bekkestuatrikken bare går til Lilleaker, foreløpig ut april, antagelig mye lenger. Ved nye signalfeil vil flere trikke- og T-banestrekninger kunne stanse.

Manglende spesifikasjoner for de nye spanske trikkene (SL 18) gjør at Sporveien må bruke mer enn 400 mill kr på å tilpasse skinnegangen over Briskeby, for at de skal kunne trafikkere strekningen.

Avisa Oslo antyder 11. april tap for Oslo kommune på mer enn 1 milliard kroner ved en mulig Unibuss-konkurs. Avisa Oslo og NRK følger opp 16. og 17. april. Samferdselsbyråden må 24. april møte i ekstraordinært møte i samferdsels- og miljøutvalget om saken.

Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) lente seg i notatet om Blåtrikken til samferdsels- og miljøutvalgets møte 10. april og ved det hun sa i møtet om flere saker, tungt på Sporveiens vurderinger.

Som nevnt foran, holder ikke disse alltid.

Vil Marit Vea huskes for å legge ned kollektivtrafikk?

Samferdselsbyråden må være mer aktiv med spørsmål til Sporveien og Ruter om hun skal unngå å bruke 200 mill kr på å nedlegge Bekkestuatrikken, og bli husket for at hun la ned et stadig viktigere kollektivtrafikktilbud i en tid med grønn omstilling.

Sporveien har i vurderingen av Bekkestuatrikken lagt avgjørende vekt på at trikker i T-banesporet må tåle kollisjoner med T-banetog. Faktum er at det ikke har vært ulykker med trikk i T-banesporet de 10 årene trikken har vært der. I bytrafikken har derimot 5 av de nye spanske trikkene kollidert bare siste måneden. De nye trikkene vil få et betydelig sikrere driftsmiljø i T-banesporet med T-banens sikkerhetssystem montert.

Samferdselsbyråden må nå, som grunnlag for videre vurderinger, straks få Sporveien til å melde hva nytt T-bane sikkerhetsutstyr vil koste montert i de siste femten SL 18 som leveres og hva det i 2014 kostet å montere dagens sikkerhetsutstyr i Italia-trikkene, som hittil har kjørt til Bekkestua.

Oslo kommune må bruke de 200 mill kronene, i tillegg til midler fra Akershus fylkeskommune og kanskje også Bærum kommune, til å videreføre Bekkestua-trikken. Kanskje blir Oslos bidrag mindre enn 200 mill kr, om kollektivtilbudet videreføres.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Uten et bedre kollektivtilbud er økning av bompengene ikke lett å selge inn

Les også

I Oslos beste veikryss ligger alt litt her og litt der

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?

Les også

Når trikken må åle seg forbi, er den faktisk hindret