Vi deler visjonene til Oslo kommune, byrådet og Bymiljøetaten om en grønnere, mer bærekraftig by. Vi ønsker å være en del av løsningen på klimautfordringene ved å tilby attraktive bildelingstjenester som et reelt alternativ til å eie egen bil. Men for at dette skal fortsette å være mulig, må vi ha et regelverk som faktisk støtter opp om bildeling, ikke motarbeider det.

Oslo Venstre har vært tydelige på sin støtte til bildeling som et viktig tiltak for å redusere biltrafikken i byen. Dette er en politikk vi fullt ut støtter. Men forslaget til regelverk for parkeringstillatelser for bildeling i Oslo kommune, som byråden har arvet fra sin forgjenger, gir grunn til bekymring.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

I Hertz har vi drevet med bildeling siden 2008. Via forskningsprosjekter har vi fått god innsikt i hvordan bildeling kan være med på å utsette bilkjøp og redusere behovet for å eie egen bil.

Studier viser også hvordan bruken av bildeling kan bidra til å redusere trafikken, klimagassutslippene og dempe presset på byens parkeringsplasser. Forskningen viser til at én delebil i stasjonsbasert bildeling reduserer behovet for 5-10 privateide biler.

Ingen leier bil for å lade

Forslaget om 100 prosent elbilandel, uten tilrettelegging med ladeplasser, vil dramatisk redusere muligheten til å kommersielt drifte bildeling. Vi er positive til å tilby kun nullutslippskjøretøy, men da må vi ha ladeinfrastruktur tilgjengelig. Det er ingen som leier bil for å lade.

Forventningen er at delebilen er fulladet ved henting, på samme måte som man forventer at privatbilen er fulladet til en langtur. Derfor må det være ladestasjoner på hver parkeringsplass for elbiler.

Kravet om maks fire dagers reservasjon er også problematisk. Dette vil gjøre bildeling mindre attraktivt som et alternativ til egen bil. Store deler av markedet trenger bil over lengre perioder, som i ferier. Skal flere velge bildeling fremfor egen bil, må vi tilby tjenester som møter folks faktiske behov.

Vi i Bildelingsrådet har solide markedsdata på hva som skal til for at Oslos innbyggere velger delebil, samt innsikt om hvilke markedsmessige forutsetninger som gir bærekraftige forretningsmodeller. Samferdselsbyråd Marit Vea, vi ber deg lytte til oss som jobber med bildeling hver dag.

Venstre ledet an i innføringen av elbilsuksessen i Oslo og i Norge. Vi ber Vea ta disse bekymringene på alvor og arbeide for en smartere bildelingspolitikk. Vi ønsker å være en del av løsningen til å frigjøre plass i byen vår.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Ikke snakk til meg gjennom barna dine

Les også

Fem år senere spør jeg igjen: Hvor mange liv skal gå tapt?