Ola Borten Moe (Sp) har den siste tiden vært opptatt av Fornebubanen, blant annet i NRK Ytring og i Politisk kvarter. Når Borten Moe som stortingsrepresentant trekker frem Fornebubanen som et «skrekkeksempel på offentlig pengebruk», har vi behov å gjenta hvilke tall som faktisk gjelder.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Borten Moe hevder at Fornebubanen ble kostnadsberegnet til 4,5 milliarder kroner i 2013. Dette stemmer ikke. Dette tallet stammer fra en overordnet utredning fra 2011 og inkluderte verken stasjoner, base eller prosjektering. Dette og diverse andre tidligere grove estimater, er ikke relevante å sammenligne med.

Det første politiske vedtaket på en styringsramme for Fornebubanen var på 16,2 milliarder kroner pluss lønns- og prisstigning, og er dette en må sammenlikne med. Det er alltid en risiko for at prosjektet vil koste mer enn beregnet. Denne styringsrammen er korrigert en gang, til 23,3 milliarder kroner, og da er prisstigning fra 2018 til 2021 regnet inn i økningen.

Lønns- og prisstigning er det få som rår over – og få som kan spå. Det er en grunn til at Norges Bank, SSB og Finansdepartementet bare anslår prisveksten et år frem i tid. Når prosjekter varer over flere år, og krever enorme mengder materialer og arbeidstimer, vil vi være veldig sårbare for endringer i markedene. Dette kan man ikke planlegge seg ut av.

Vi bygger for fellesskapets penger

Da pandemien herjet fra 2020 til 2022, og krigen startet i Ukraina, endret det markedssituasjonen for Fornebubanen og de fleste andre. Dette slo kraftig inn på Fornebubanens prognose for kostnader og fremdrift, blant annet økte priser på stål og betong med over 20 prosent i 2022 og lønnsutgiftene har årlig økt med over fem prosent.

Ekstern kvalitetssikring av nye prognoser i starten av 2022 viste at den totale kostnaden for Fornebubanen ville kunne komme opp i 23,3 milliarder kroner pluss lønns- og prisstigning. Den nye rammen som ble vedtatt gjenspeilet også den økte usikkerheten i markedet. Per i dag ligger prosjektet Fornebubanen an til å klare dette.

Fornebubanen representerer en utvidelse av T-banen i hovedstadsområdet på rundt 10 prosent. Dette vil komme mange mennesker til gode. Vi som bygger Fornebubanen, samt eierne Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, er godt klar over at vi bygger for fellesskapets penger. Vi gjør alt vi kan for at Fornebubanen skal bli realisert til rett tid, kostnad og kvalitet. Vi ser frem til åpning av Fornebubanen i 2029 og håper at Borten Moe og andre som er opptatt av Fornebubanen forholder seg til de korrekte tallene i tiden fremover.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

En ny by i skogen? De aller fleste kommer i så fall til å kjøre bil

Les også

Herre min skaper, vi er jo blakke som kjærkerotter

Les også

Uten et bedre kollektivtilbud er økning av bompengene ikke lett å selge inn

Les også

Kom igjen 'a, Oslo. Litt mindre deg. Litt mer oss