100 parkeringsladere skal byttes ut og åtte lynladere skal settes opp. De nye ladeboksene skal være enklere å reparere og bytte ut.

– Det er spesielt de hundre normalladerne som har hanglet litt, så vi bytter ut alle sammen med nye modeller som er enklere å vedlikeholde. Elbilsalget i Oslo har gått mye fortere enn noen forventet for fem år siden, så anlegg som dette har nærmest blitt kritisk infrastruktur i byen, sier Anders Harridsleff i ladeselskapet Recharge, i en pressemelding.

Elbilandelen i salget av nye personbiler i Oslo ligger på 82,3 prosent, ifølge tall fra Norsk elbilforening.

Anlegget på Vulkan er et av Norges største, og åpnet i 2017 med blant annet 100 normalladere og to hurtigladere på 50 kilowatts. Disse skal erstattes med åtte 150 kilowatts lynladere.

– Det er ikke hverdagskost med åtte lynladere på samme sted sentralt i Oslo. Det er heller ikke bare enkelt å få til, men dette er en oppgradering vi er sikre på at mange vil sette pris på i et så godt besøkt ladeanlegg, sier Harridsleff.

Arbeidet er planlagt ferdig i løpet av vinteren.