(Oslodebatten)

Det er ikke så ofte jeg tar taxi lenger. Med tre barn er det ikke mye tid til byturer. Forrige uke hadde likevel jeg og mannen min en etterlengtet datenight ute. Litt slitne småbarnsforeldre som vi er, tenkte vi at vi skulle unne oss å ta en taxi hjem etter middagen vår ute.

På gammel vane praiet vi en taxi fra holdeplassen på Tjuvholmen. Det skulle vi åpenbart ikke gjort.

Fra holdeplassen på Tjuvholmen og hjem til Nordstrand tok turen 14 minutter. Ruten han kjørte endte på elleve kilometer. Pris? 794 kroner.

For å være helt ærlig trodde vi det var feil. Tidligere har det kanskje kostet 400 for samme strekning. Men dobbelt så mye? Vi følte oss lurt. Og litt dumme. Hva var det vi ikke hadde fått med oss?

Les også: Samme distanse – dobbelt så høy pris: Dette bør du ikke gjøre når du tar taxi.

Jo, for å praie en taxi på gaten er tydeligvis blitt risikosport i denne byen. Frislippet i taxibransjen har ført til en eksplosjon av nye tilbydere. Faktisk er det nå snart 5.000 taxier i denne byen. Man skulle jo kanskje tro at flere taxier betyr billigere priser? Jo, til en viss grad. Bestiller du gjennom riktige apper kan du være heldig og få det veldig billig. Men tar du taxi på «gamlemåten» risikerer du at det blir en dyr affære om du velger feil selskap.

I helgen har vi i Avisa Oslo fortalt om Harald Manheim som skulle ta taxi fra Vippetangen til Ullern. Pris: Nesten 1.000 kroner.

Da Manheim skulle betale, fikk han sjokk. Prisen for turen ble 905 kroner.

– Jeg måtte bare spørre om han hadde tastet inn riktig sum, forteller Manheim.

Det har snart gått to år siden frislippet i taxibransjen. Og med et uteliv tilbake til normalen er det viktig å sette søkelyset på om systemet fungerer slik det er nå. Det gjør det åpenbart ikke.

Enkelte selskaper, som Oslotaxi, opererer med omtrent samme pris dersom man praier eller bestiller. Det er i det minste redelig. Bestiller du gjennom en app får du også en makspris å forholde deg til. Vi sjekket faktisk Oslo Taxi sin app etter vår tur og så at de skulle ha under 400 kroner for samme turen. For oss som kunder er jo det bra. Sånn sett har jeg lært den harde veien. Det desidert billigste er å bestille gjennom apper som Yango og Bolt. Men hopper du uvitende bare inn i en slik bil rett fra gata risikerer du å betale blodpris.

Taxiselskapene viser til at det enorme frislippet av biler gjør at de må ta høye priser for å kompensere for at det er få turer. Det kommer jo heller ingen til gode. Heller ikke selskapene. Nå sier kommunen at de vil stramme inn reglene. Hva det blir, er foreløpig ikke avklart.

Hva som er løsningen her har heller ikke jeg. Kanskje sjåførene må oppgi pris per kilometer slik at man i hvert fall har en viss idé om hva man kan forvente at det koster. Ellers kommer både turister og Oslofolk til å få mye hakeslepp fremover. Politikerne bør i alle fall kjenne sin besøkelsestid og gjøre noe med dette.

Men at det er så uforutsigbart – det bør selskapene selv gjøre noe med. Neste gang bestiller i hvert fall jeg via en app eller velger Oslo Taxi.

Eller bare tar trikken.