Oslo kommune innførte for noen uker siden en ordning hvor de som ønsker å få tatt koronavaksine kan registrere seg på nett.

Hensikten med skjemaet 147.000 personer i Oslo har fylt ut, er at kommunen ønsker oversikt over hvem som vil ha vaksine, slik at de kan kalle inn folk mer effektivt. I tillegg er det en mulighet for at man kan bli kalt inn på kort varsel dersom noen for eksempel ikke møter opp til avtalt time for vaksinering.

Tirsdag skrev Avisa Oslo om Bjørn Arne Johansen (48), som fikk time til vaksinering etter å ha registrert seg.

Men ifølge bydelene selv, gjelder ikke dette mange.

Slik brukes listene

Det er opp til hver enkelt bydel hvordan de ønsker å organisere vaksineringen og bruke listene skjemaet gir dem, så lenge de følger den prioriterte rekkefølgen for hvem som skal få vaksine.

Avisa Oslo har derfor tatt kontakt med de 15 bydelene i Oslo. Flere av bydelene forteller at de på eget initiativ har utarbeidet slike lister, lenge før Oslo kommune innførte registreringsskjemaet.

Alle bydelene Avisa Oslo har fått svar fra, forteller at de ikke har tatt i bruk listene fra Oslo kommune.

– Vi har ikke benyttet denne løsningen. Vi har vår egen reserveliste i den aldersgruppen vi kontakter, sier vaksinasjonssenteret i bydel Østensjø gjennom avdelingsleder Eric Brugman.

Dette gjelder flere av bydelene i Oslo.

– Har vi reservedoser kontakter vi i henhold til aldersprioritet i denne gruppen som får vaksinetilbud. Dette har vi gjort siden vaksineringen startet, selv før innbyggerne kunne registrere seg digitalt, skriver pressekontakt Linnéa Berg i Bydel Alna i en SMS til Avisa Oslo.

I tillegg til bydelene Alna og Østensjø, bekrefter også Grünerløkka, Sagene, Ullern, Grorud, Stovner, Frogner og Søndre Nordstrand at de foreløpig ikke har tatt i bruk ordningen. Flere av bydelene skriver at de har egne reservelister.

– Først og fremst et verktøy

Sondre Wist Lauvdal, lege i helseetaten i Oslo kommune, forteller at listene først og fremst er ment som et verktøy for å hjelpe bydelene.

– Hvordan bydelene velger å ta det i bruk er opp til dem. Så godt det lar seg gjøre skal man følge prioriteringslistene. Men dette gjør at man kan spare mye tid på innkallingen. For eksempel slipper man å spørre om ting som hvordan man skal komme seg til vaksineringsstedet, fordi dette allerede er avklart, forteller Lauvdal.

Han forklarer at man ikke «rykker fram» i køen dersom man registrerer seg.

– Man legger inn om man for eksempel har underliggende sykdommer, og dette blir dobbeltsjekka med lister fra fastlegen. Så prioriteringslistene vi følger blir fulgt også om man ringer folk fra listene, sier Lauvdal.

Så om du er en frisk, ung person uten underliggende sykdommer, må du etter all sannsynlighet finne deg i å vente en stund til før du får vaksine. Men det finnes en joker.

– Dersom vaksinekontorene står i en situasjon hvor noen ikke møter opp til timen sin og de ikke får tak i noen som har prioritert plassering, kan man ringe noen av dem som har fylt inn at de kan komme på en halvtimes varsel. Det er en liten sjanse for at det kan skje, sier Sverdrup.

Oslo kommune oppfordrer likevel alle til å registrere seg i skjemaet og registrere hvorvidt man ønsker vaksine eller ikke.

– 147.000 har registrert seg allerede. Det er gode tall, og gjør innkallingen lettere. Flere av dem som har registrert seg bor og oppholder seg i Oslo, på tross av adresse andre steder i landet i Folkeregisteret, sier Lauvdal.