(Oslodebatten)

I mange, mange timer kom ingen utrykningsbiler frem. På grunn av et relativt enkelt lite snøfall stenges Bjørndals eneste innfartsvei, Slimeveien, fullstendig. Det skjedde først 17. og 22. desember, og har gjentatt seg 4. og 5. januar. Full stans i busstrafikk og fremkommelighet pga vintervær.

Dersom dette skjer i en tilsvarende vestlandsbygd, kommer det på riksdekkende media, med store bokstaver. Når vi i Søndre Nordstrand opplever det samme, leer ikke Oslobyrådet en gang på øyelokket.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Antall innbyggere er fordoblet - veien er den samme

For oss handler dette om livskvalitet. Og vi trenger trygghet for at den eneste veien vår holdes åpen. Ved at både politikere, Bymiljøetaten og Ruter tar dette veiproblemet for det det faktisk er - nemlig noe som truer liv, helse og livskvalitet for menneskene på Bjørndal i Søndre Nordstrand. Dette krever at vi ikke avspises med byråkratisk utenomsnakk, og at politikere tar konsekvensen av den byutviklingen de selv står ansvarlige for.

I løpet av den tiden jeg har bodd på Bjørndal, har antall innbyggere fordoblet seg. Veien er den samme. Og nå blir det også full stans i alle tilførselsårer (Ljabruveien, Enebakkveien, avkjørsler fra E6) hver gang vinterværet sørger for kaos i Slimeveien. For det er politisk bestemt at man på Bjørndal skulle bygge masse boliger uten at en eneste ny krone er brukt på kollektivtransport eller innkjøringsvei.

Reven har skjønt det - den lager alltid en ekstra utgang fra hiet sitt. Her på Bjørndal fikk dessverre ikke reven bli med i hverken planlegging eller utvikling - her er det kun en vei ut.

LES OGSÅ: Barna søkte tilflukt på Burger King og Rema da tusenvis ble isolert: – Utrolig ekkel følelse

Vi krever at dette kommer på den politiske dagsorden nå. Det går ikke an at ingen kommer seg på jobb og skole pga. snøfall. Eller at små barn på 8 år må gå alene 4 km fra Mortensrud, gråtende, våte og kalde, fordi Ruter ikke har busser som takler vinterføre. Er det greit at hus brenner ned fordi brannbilen ikke kommer frem, pga. en buss på tvers med helårsdekk?

På Bjørndal kan dette skje - og en del av det har skjedd gjentatte ganger i vinter. Og når Bymiljøetaten så fint sier at «det finnes en tilgjengelig gangvei for beredskap», så er det dessverre en sannhet med modifikasjoner. For den gangveien er om mulig enda mer nedsnødd og glatt enn Slimeveien. Så på Bjørndal er vi stuck.

Ikke avspis Oslo sør med nye benker og blomsterkasser. Gjør noe som monner

1. Det må være veiberedskap hos Bymiljøetaten. Etaten må være føre var, og raske med utrykning for både brøyting, salting og strøing, med et spesielt OBS-oppdrag for Bjørndal.

2. Det må være busser hos Ruter som ikke bare stopper opp når det blir litt glatt. Om man så må spesialbestille 71- og 77-bussen sånn at det er mulig å montere kjetting når det trengs. Ja, sikkert dyrt, men ikke akkurat rocket science.

Ingen bedrift med respekt for seg selv legger ned driften hver gang det snør. Det gjør 71-bussen på Bjørndal.

3. Det må være politisk vilje til å etablere en reell alternativ transportvei til Bjørndal. Byplanleggerne har drevet rovdrift på Søndre Nordstrand og Bjørndal alt for lenge. Nå trengs det infrastruktur som takler den befolkningen som faktisk bor der.

Vi vil ikke lenger avspises med Oslo Sør-satsing med nye benker og blomsterkasser. Gjør noe som monner. Hva vil du egentlig gjøre med Bjørndal, byråd Sirin Stav?

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Sorry, tanter. Jeg er ikke den neste til å gifte meg

Les også

Fiffig. Lavinntekt-Oslo finansierer riking-Bærum

Les også

En mann ligger bevisstløs i snøen på Holmlia

Les også

Seher Aydar fra Holmlia: Alt jeg ikke visste om å sitte på Stortinget