(Oslodebatten)

De nye elektroniske parkeringskontrollene som er blitt innført mange steder er et bra tiltak for oss med bil. Automatisk registrering når en kjører inn og ut. Jeg slipper å huske på å trekke gratisbillett der det er mulig, og slipper å bekymre meg for et urimelig høyt gebyr hvis jeg skulle slumpe til og stå for lenge.

Men for selskapene er dette neppe noen melkeku. Så hva gjør de for å maksimere inntektene? Det har jeg et par eksempler på. Begge gjelder P-Service AS.

For et par uker siden pådro jeg meg et kontrollgebyr på 300 kroner for å glemme å trekke gratisbillett på Vestre Gravlund. Ergelig, men greit nok. Jeg undret meg likevel over at betjenten var så kjapp på stedet, for jeg var bare borte et kvarters tid.

Sist lørdag ble mistanken bekreftet. Jeg skulle hente barnebarnet mitt fra fotballturnering på Lørenbanen. Parkingsplassen var full og det var ikke tillatt å stå i nærliggende veier, men ved parkeringen til barnehagen var det plass. Jeg så naturligvis skiltet om at plassen var reservert, men det var lørdag og barnehagen var stengt. Da burde det være greit med et kort hentestopp. Det var det ikke.

Lappen på ruta opplyste om kontrollsanksjon - det er visst det det heter - pålydende kr. 600. Jeg burde kanskje finne meg i det, men da jeg kikket på klokkeslettet reagerte jeg. Lappen ble skrevet ut et par minutter etter jeg hadde forlatt bilen. Firmaet P-Service AS var tydeligvis på stedet. Kanskje anonymt, for jeg så ingen bil med firmanavnet.

Er det sånn at firmaet spekulerer i å sitte «stand by» på parkeringplasser, det det forventes mange besøkende, og bare venter på byttet?

Les flere debattinnlegg på og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

Oslo kommunes brev er fullstendig skivebom

Les også

Det dårlige ryktet var ufortjent

Les også

Å si at Instagram, Tik Tok eller Snapchat er gratis, er fake news

Les også

Mine foreldre var analfabeter fra slummen i Irak