(Oslodebatten)

Koronasmitten stiger igjen. Nye varianter forandrer nok en gang spillereglene. Dette er ikke tiden for fest og julebord er det mange som hevder, men tiltakene rammer ikke bare årets fest eller snart to lange år på hjemmekontor – de rammer noe av det som gjør Oslo til Oslo.

Under pandemien har jeg har jobbet tett på både Oslo kommune og utelivsbransjen og deltatt i møtene mellom kommunen og bransjen. Når utelivsbransjen igjen blir hardt rammet av restriksjoner er det viktig vi er bevisst på hvordan Oslos uteliv er en sentral del av byens særpreg og identitet.

Les også: Stjernerestauranten stenger: – Jeg kan ikke med god samvittighet ødelegge for de mange ansatte som har gledet seg til å se familien

Bare i Oslo er det over 17.000 ansatte som arbeider i direkte tilknytning til utelivet, og i tillegg kommer en rekke andre støttefunksjoner som vakthold, renhold og varelevering. Dette gjør serveringsbransjen til en av Oslo største næringer. Utelivsbransjen er en vei inn i arbeidsmarkedet for mange, en betydelig andel av de ansatte mangler høyere utdanning, samt at bransjen fungerer som en integreringsarena.

Utelivet og restaurant-tilbudene i Oslo holder høy internasjonal kvalitet. Vi har nattklubber som Jeager og The Villa som er kjent godt utenfor Norges landegrenser og drinkbarer som kåres blant de beste i verden.

Slikt tar tid å bygge opp, men kort tid å rasere.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Utelivsbransjen er ikke så lukrativ som mange har inntrykk av, og mange serverings- og skjenkesteder var derfor avhengig av en god julebordsesong for å kunne betale regningene og unngå konkurs.

Nå er sesongen avkuttet, avbestillingene renner inn, men regninger og utsatte avgifter forsvinner ikke.

En by med dårlig uteliv er en dårlig kulturby

Uteliv er også mer en arbeidsplasser. Det er sosiale møtesteder som selger en opplevelse og en atmosfære. Alkohol er billigere på butikker og Vinmonopolet så når gjester likevel besøker utesteder, er det for noe mer. Særlig i Oslo hvor mange bor trangt og mange bor alene, spiller utesteder en viktig rolle som et tilgjengelig sosialt rom hvor mennesker kan møtes, kjærlighet oppstår og gode kulturopplevelser oppleves. Inntekter fra alkoholsalg er også nødvendig for at konsertscener og mange kulturarenaer kan drive lønnsomt. En by med et dårlig uteliv blir dermed også fort en dårlig kulturby.

Selv om Oslo er en fantastisk naturby med skog, fjord og urbane badestrender, spiller utesteder og kulturtilbud en avgjørende rolle for å tiltrekke turister. Flere studier viser også at det også er viktig for å tiltrekke unge, ambisiøse talenter fra nye kreative bransjer og gründerbedrifter.

Utelivsbransjen i Oslo har vist de er gode på smittevern, men ikke alle kan drive lønnsomt med de nye reglene. Selv om de ikke stenges i teorien, blir mange stengt i praksis. Nå må utestedene igjen bære en enorm økonomisk og sosial kostnad for å holde smitten på et nivå sykehusene kan håndtere. Dette er ingen dugnad.

Det er på tide å anerkjenne situasjonen utestedene står i med mer enn gode ord, men også treffsikre tiltak som holder liv i, og gir en forutsigbarhet for mangfoldet av kvalitetsteder som nå utgjør Oslos uteliv.

Les flere debattinnlegg og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten.

Les også

Østkanten trenger ikke flere som ikke har noe å tape. Den blokka er allerede full

Les også

Fryktelig feil at stortingspresidenten må snakke om sine ribbeferdigheter

Les også

Innsatt i Oslo Fengsel: Jeg startet som kriminell i ung alder. Nå vil jeg bli stilt krav til

Les også

Mange kaller Tøyen for sitt hjem, men har ikke råd til å bo der lenger