(Oslodebatten)

Byrådet med Arbeiderpartiet, SV og MDG har lagt frem et nytt forslag til inntaksmodell i videregående skole i Oslo. Jeg synes det er urovekkende at byråden for skole i Oslo, Sunniva Holmås Eidsvoll, karakteriserer skoler som A- og B-skoler. Det er byrådens manglende evne til å løfte skoler som har utfordringer som er problemet. Har du gitt opp disse skolene, Sunniva?

Jeg har selv gått ti år på skole på Mortensrud og Lofsrud, sør i Oslo. Når klassekameratene mine fra barndommen er de råeste elektrikerne du finner i Oslo eller blir kåret til de beste elevene på det universitetet de gikk på, så bør du være stolt, Sunniva. Det burde være en ære å være den øverste politiske lederen i Osloskolen når barn kan bli akkurat det de vil, uavhengig av foreldrenes bakgrunn.

Det er jeg i hvert fall utrolig stolt over. Slutt å kalle disse skolene for B-skoler.

Alle skoler i Oslo er og skal være gode skoler. Det skal ikke ha noe å si hvilken videregående skole du går på – du skal fortsatt få den samme oppfølgingen, hjelpen og ressursene du trenger for å bane din egen fremtid.

Oslo, den klassedelte byen

Ingen andre byer i Norge har så tydelige klasseskiller som Oslo, der de sosiale godene er konsentrert i vest og de sosiale byrdene i øst. Det forteller ulikhetsforsker Jørn Ljunggren. Les hans tekst og de andre tekstene i denne serien i bunnen av innlegget.

Debattserien «Ulike livssjanser i en klassedelt by» er et samarbeid mellom Fritt Ord, Forskningsrådet, Ferd og Amedia. Hvorfor er Oslo så delt? Hvordan påvirker det ungdommers sjanse til å lykkes i livet?

Solskinnshistorier

Osloskolen er full av solskinnshistorier. Elever som har prøvd og prøvd, og endelig klart det til slutt. Barn av analfabeter som kommer inn på Oslos mest populære videregående skoler. Fordi dine foreldres bakgrunn ikke skal påvirke hva du skal kunne bli i fremtiden.

Imens venstresidens partier drar ned debatten til en diskusjon om det heter fritt skolevalg eller karakterbasert opptak, burde hele debatten heller handle om hva som faktisk reduserer forskjeller.

Nesten halvparten av elevene på et av Oslos mest populære videregående skoler (Nydalen videregående skole) kommer fra de østlige bydelene. Det er et tegn på at dagens system fungerer og at hvilken familie du blir født i, hvem foreldrene dine er, hva de tjener og hvor du bor, ikke påvirker resten av livet ditt.

Det er et resultat du skal være stolt over, Sunniva – ikke skamme deg over.

For når du kaller noen skoler for «hermetisk lukka» for elever som ikke har over 5 i snitt, så skaper du et inntrykk av at systemet er urettferdig. At det ikke skal lønne seg å jobbe hardt på skolen, og at du aldri kommer til å nå de målene du vil fordi foreldrene dine ikke har universitetsutdannelse. At skolesystemet i Oslo er rigget for de velstående barna.

Istedenfor å gi opp disse barna, bruk heller tiden din på hvordan vi kan få flere til å ønske seg skoleplass på skoler med utfordringer.

Du kommer til å øke forskjellene

Jo – for det har noe å si hvilke ord byråden velger å bruke. Det har noe å si hva den øverste politiske lederen for Norges største skole faktisk bruker tiden og ressursene sine på. Når flere tusen barn møter opp på første skoledag med en tom ryggsekk, og ikke forstår hva læreren sier til dem; er det urovekkende at byråden bruker all sin tid på å finne ut av hvordan hun skal gjøre det litt vanskeligere å komme inn på den skolen de vil.

Blandingsmodellen setter de unge i usikkerhet, og reduserer unges mulighet til å styre sitt eget liv.

Fritt skolevalg er ikke den perfekte modellen, men det er den beste modellen vi har. Byråden kan godt få klapp på skulderen for å ha gjort en liten innsats for å prøve å komme opp med et alternativ, men det får hun ikke av meg. Rett og slett fordi all sunn fornuft tilsier at modellen hun foreslår, er ingenting annet enn urettferdig.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Les flere debattinnlegg fra Avisa Oslo og følg OsloDebatten:

Les også

Elever i Oslo bokser ikke i samme vektklasse

Les også

Ungdoms livssjanser er systematisk ulikt fordelt i Oslo

Les også

Sønnen min skal starte på skolen. «Heller elite enn ghetto», sa en til meg

Les også

Disse gatene lærte meg at ingenting i livet kommer gratis