(Oslodebatten)

Listen over alle som har signert oppropet står nederst i innlegget.

I mars var luftforurensningen utenfor Bryn skole høyere enn nivået som er definert som trygt over halvparten av tiden. På Vahl skole i Gamlebyen var det enda verre; der var lufta for forurenset over 75 prosent av tiden.

Det er dessverre grunn til å tro at de få timene lufta faktisk var trygg å puste inn var på natten, mens elever og ansatte var hjemme. Dette har ikke bare store konsekvenser for deres helse, men forskning viser også at eksponering for luftforurensing i oppveksten gir økt risiko for å utvikle astma i neste generasjon.

Det er også andre grupper av Oslos befolkning som er særlig utsatt for luftforurensningen. I dag er det slik at de Oslo-borgerne som bidrar mest til at bylufta skal bli renere, som syklister og fotgjengere, urettmessig er utsatt for forurensningen. De som arbeider og oppholder seg i nærheten av tett trafikk, uten å bidra til forurensningen, er også særlig utsatt – som bygningsarbeidere, sykkelbud og veiarbeidere.

De som bokstavelig talt holder hjulene i gang i byen vår, fortjener like ren luft som de som er så heldige å bo nær markagrensa eller på Bygdøy.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.


Østkantens luft i april

Oslo kommunes månedsrapport om luftforurensning for april forteller at Miljødirektoratets og Folkehelseinstituttets luftkvalitetskriterier var overskredet hele 48,6 prosent av tiden på Alnabru, og 47,8 prosent av tiden på Manglerud.

Det betyr at luftkvaliteten på østkanten var helseskadelig halvparten av tiden i april. For sårbare grupper som personer med astma og andre luftveissykdommer, hjerte- og karsykdommer og diabetes kan dette forverre helsetilstanden. De dagene luftforurensningen i Oslo er høy er disse gruppene anbefalt å ikke gå ut. Vi tviler på at våre bystyrepolitikere ville tatt til takke med dette, dersom det gjaldt dem.

Det er bred enighet politisk om at luftforurensningen i Oslo må reduseres, men når vi ser på luftkvaliteten i byen, er det tydelig: Det går ikke raskt nok.

I 2015 ble Norge dømt i EFTA-domstolen fordi lufta i byene våre var for forurenset. Det har vært positiv utvikling i utslipp av NO2, men når det gjelder svevestøv er lufta i 2022 like dårlig som den var i 2015. I tiden byrådet har sittet med makta i Oslo har luftkvalitetskriteriene for svevestøv blitt overskredet nesten like ofte eller mer, enn før de kom til makta, ifølge Oslo kommunes egne månedsrapporter om luftkvalitet.

Antallet overskridelser på svevestøv er relativt uforandret og langt fra null - som burde være målet. Vi som representerer pasientene, barna og syklistene har fått nok. I byrådsplattformen har partiene lovet at Oslo skal bli «en utslippsfri by med ren luft» Nå har snart åtte år gått.

Vi spør derfor ansvarlig byråd: Hvor lenge må vi vente før vi endelig kan puste ren luft i byen vår?

Oppropet er signert av: Morten Josefsen, Oslo-beboer og syklist, Oslo lokallag av Syklistforeningen, Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF), Verneombudet i Foodora, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), FAU ved Bryn skole og FAU-styret ved Sagene skole.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten:

Les også

Oslofjorden: Vi stenger krana for forurensning. Folk vil merke tiltakene

Les også

Fullt brukbare møbler ligger klare til å bli knust

Les også

Etter to timer og 960 kroner, har vi ikke sett bildet vi kom for å se

Les også

Jeg har flørtet med andre byer. Til og med vurdert å flytte ut