Tirsdag rykket brannvesenet, med Avisa Oslo på slep, ut til en renovasjonsbil på Sofienberg. I avfallet var det åpne flammer og smell.

Etter brannen i renovasjonsbilen, fant Renovasjons- og gjenvinningsetaten utbrente batterier i avfallet.

– Dette er årsaken til brannen, kan vi nok fastslå, sier Jørgen Bakke Fredriksen, kommunikasjonsrådgiver i Renovasjons- og gjenvinningsetaten til Avisa Oslo.

I fjor rykket brannvesenet ut til 30 branner og branntilløp i renovasjonsbiler og avfallsanlegg i Oslo, og på landsbasis starter liknende branner ukentlig.

– Årsaken er så å si alltid feilsorterte batterier eller annet farlig avfall som har tatt fyr og tent på avfallet rundt, skriver Renovasjons- og gjenvinningsetaten i en pressemelding.

1,5 millioner batterier havner i restavfall årlig

Disse tallene er del av en økende og skummel trend i avfallsbransjen de siste årene, ifølge etaten. Før var det ganske vanlig å kaste batterier rett i søpla under kjøkkenbenken.

Årlig kastes 1,5 millioner batterier i feil avfallsdunk i Oslo. Det tilsvarer 6000 batterier om dagen.

– Summen av mange små handlinger blir gjerne til noe større – i dette tilfellet økt fare for brann. Og det trengs bare ett batteri for at det kan skje. Det skal så lite til.

– De blir flere og flere, og kraftigere og kraftigere. Batterier har stort sett restenergi i seg selv når folk tror de er tomme, og hvis de tar fyr… vel, da kan det smelle, advarer fagarbeider Richard Østby i Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Batterier trenger ikke bare være gamle eller feilvare for å ta fyr.

– Batterier som kastes i avfallet hjemme, havner i en renovasjonsbil. Den har en stor komprimator som presser sammen avfallet for at det skal bli plass til mer. Dette kan gjøre at batteriene gnisser mot hverandre eller annet avfall, eller legger så mye trykk på dem at de antenner, forklarer etaten i pressemeldingen.

– Det er derfor viktig at batterier oppbevares og leveres på riktig måte, slik at vi unngår branner som følge av batterier i avfallscontainere, avfallsbiler og avfallsanlegg, sier brigadesjef Knut Halvorsen i Oslo brann- og redningsetat.

Brannene skjer stadig oftere

I fjor brant det i to av bilene til Renovasjons- og gjenvinningsetaten. Det skapte også storbrann ved Norsk Gjenvinnings papirmottak i Groruddalen miljøpark i 2018, der et batteri gikk varmt, satte fyr på papir i nærheten, for så å tenne på store deler av gjenvinningsbygget.

– Det sier seg selv at det var farlig for renovatørene og andre som var i nærheten. I tillegg ble bilene skadet.

Disse brannene skjer stadig oftere, takket være kraftigere batterier i elsykler og elsparkesykler, men også mobiler, datautstyr og el-verktøy. Også små batterier kan inneholde restenergi.

Istedenfor å kaste batterier i restavfallet, oppfordrer Renovasjons- og gjenvinningsetaten å levere batteriene i butikken der du kjøpte dem. Du kan også teipe over polene for å være sikker.

– Akkurat som butikkene har en forpliktelse om å ta imot batterier, så har vi som forbrukere et eget ansvar for at avfallet vi selv skaper blir sortert der det skal uten å skade mennesker eller miljø.