– Vi har tidligere uttalt at vi mener regjeringens beslutning om å delvis avlyse eksamen var en halvgod løsning. Når grunnlaget for at skriftlig eksamen er avlyst fordi det er store forskjeller i undervisningen landet over mener vi det også burde gjelde for muntlige eksamener, sier elevrådsleder Leander Fjeldstad ved Hersleb videregående skole.

Statssekretær i kunnskapsdepartementet, Anja Johansen, står derimot fast på at det er viktig at muntlig eksamen går som normalt, og mener dette er et gode for elevene.

– Vi mener det er viktig at alle avgangselever får prøvd seg i en eksamenssituasjon og dermed får en vurdering fra en ekstern sensor. Dette er en del av kvalitetssikringa i skolen, og det vurderer vi som et gode for elevene, sier Johansen til Avisa Oslo.

Urettferdig

Elevene mener på sin side at dette er et gode de kunne vært foruten. I et år med restriksjoner, tiltak og nedstenging, er ifølge elevrådsleder Fjeldstad mye av undervisningen gått tapt.

– Man får ikke øvelsen i eksamensformen, men det er bedre å omprioritere tiden så man får sett på kompetansen elevene har. Vi testes på noe alle burde kunne, men i år har alle fått forskjellig undervisning. Klasseromsundervisning fungerer ikke digitalt, sier Fjeldstad.

I tillegg til kravet om avlyst muntlig eksamen, vil de 700 elevene også at tentamen, eller heldagsprøver, avlyses. Grunnen er at de mener det er urettferdig at prøvene utarbeides sentralt av kommunene, da de ulike skolene i Oslo har vært under forskjellige restriksjoner det siste året og at det dermed har vært stor forskjell i undervisningen på den enkelte skole.

– Prøvene burde ikke bli laget av utdanningsetaten, men skolene har heller ikke tid til å lage de. Derfor tenker vi at de burde avlyses, sier Fjeldstad.

Opp til den enkelte faglærer

Utdanningsetaten i Oslo kommune (UDE) mener på sin side at det er viktig at resultatene fra heldagsprøvene kan brukes i standpunktvurderinga, og at det er opp til den enkelte faglærer å vurdere dette spørsmålet.

– Grunnen til at vi har felles heldagsprøver er for å skape felles vurderingspraksis for faglærere i store fellesfag, og i programfag med små fagmiljø på de enkelte skoler. Utgangspunktet er felles oppgavesett som er utviklet av en gruppe faglærere fra ulike skoler på tvers av byen, skriver Kristine Strømmen i UDE i en e-post til Avisa Oslo.

Det er ikke godt nok for elevene på Hersleb VGS.

– Det tar flere uker å gjennomføre heldagsprøver og muntlig eksamen. Dette er tid som i år burde blitt brukt på andre ting. For eksempel å ta igjen tapt undervisning, mener Fjeldstad.

Kunnskapsdepartementet er ikke enige, ifølge statssekretær Johansen

– Vi erkjenner at noen elever har hatt et tilnærmet normalt år, mens andre har elever har hatt lite fysisk oppmøte og vært veldig mye i hjemmeskole med de utfordringene de medfører. Vi har derfor gitt tydelige signaler på at undervisninga må pågå så lenge det er praktisk mulig, selv om eksamen skal gjennomføres, sier Johansen.

Statssekretæren bekrefter likevel at det ikke vært vurdert å avlyse muntlig eksamen i Oslo.

- En påkjenning

Elevene på Hersleb håper likevel på støtte fra de andre Oslo-skolene i sitt krav om å avlyse muntlig eksamen og heldagsprøver.

– Jeg har vært i kontakt med flere i andre elevråd som er enige i dette. I tillegg til alt annet er elevene svært stresset på grunn av situasjonen vi er i Oslo, og føler de ikke har lært nok for å gå opp til eksamen. Vi synes ikke elevene skal bli utsatt for den påkjenningen nå på slutten av året, avslutter Fjeldstad.