(Oslodebatten)

Å si at Instagram, Facebook, Tik Tok eller Snapchat er gratis, er fake news. Vi betaler en langt høyere pris enn vi aner. Det er ikke så rart når du ikke er kunden, men produktet. Da jeg skjønte dette endret jeg min bruk av sosiale medier.

Jeg har ikke installert Tik Tok fordi det var uklart hvordan personvernet var. I tillegg syntes jeg at det ikke ga særlig større verdi til livet. Jeg har også avinstallert Facebook og bruker vesentlig mindre tid der. I tillegg har jeg sluttet å trykke «liker» på innlegg bare for å gi oppmerksomhet.

Vennene mine? De mine hører på meg og følger tankerekken. Flere har sett The Social Dilemma på Netflix, men det som er krevende er å gjøre dette om til handling. Sosiale medier er blitt en så stor del av hverdagen vår, og selv om mange er enig i at dette er interessante problemstillinger er det ytterst få som faktisk gjør noe med det.

Sosiale medier tjener penger på annonser. Klarer de å holde deg på plattformen får de både mer informasjon om deg og vist deg mer relevant reklame. Informasjonen gjør deg til produktet og det har en høy pris.

Informasjon er noe av det mest verdifulle du eier. Dette kan brukes til å danne et detaljert bilde av hvem du er, hva du driver med, og hvordan de lettest kan påvirke deg. Er dette noe de prøver å skjule?

De fem store, Alphabet, Amazon, Facebook, Apple og Microsoft, har alle mye informasjon om oss. Hva bruker de den til, og hva vil skje hvis den kommer på avveie eller blir brukt til luguber aktivitet som i Cambridge Analytica-skandalen, der et selskap samlet inn informasjon som ble brukt til å påvirke utfallet av Brexit og Donalds Trumps seier i presidentvalget i 2016.

Hem har mulighet til å kontrollere disse selskapene når vi er så avhengige av dem, når de eier alt fra bildetjenester, betalingsløsninger, finans og helsesystemer?

Men du er altså også avhengig av dem. Det gjør det enda viktigere å forstå hva som faktisk foregår. Hva jeg gir fra meg, hva det brukes til – og hva det kan brukes til. Det er en evig symbiose og vi kommer til å måtte leve med dette i tiden fremover.

For meg har det blitt noen endringer i hva jeg deler. Jeg deler fremdeles informasjon med selskap som jeg stoler på, men når nye aktører melder seg og jeg lager nye kontoer eller besøker nettsider for første gang, velger jeg minste mulighet av datadeling. Jeg ønsker ikke å få generert personlig reklame, for jeg ønsker ikke å ende i et ekkokammer.

Når selv jeg som informatikkstudent syns dette er vanskelig, er jeg sikker på at du ikke har peiling. Er du komfortabel med det?

Les flere debattinnlegg på Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten