– To regjeringer har stukket av fra regningen, men vi har fortsatt håp om at Stortinget skal ta ansvar her. Alle kan se at pandemien ikke er over, og virkningene av den vil vi merke i lang tid fremover. Vi ber ikke om et fast kronebeløp, men om at den ordningen vi har hatt frem til nå forlenges, slik at tap på grunn av korona kompenseres krone for krone, sier samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) til Avisa Oslo.

Hun reagerer kraftig på at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i et Avisa Oslo-intervju står fast på regjeringen ikke vil forlenge korona-støtten til Ruter. 1 av 5 passasjerer er fortsatt ikke tilbake på buss, bane og trikk. Det har medført enorm inntektssvikt for Ruter.

Fra 1. januar forsvinner krisestøtten fra staten. Nygård mener timingen er riktig, fordi de nasjonale tiltakene er avviklet. Samtidig er det kun to måneder siden tiltakene ble opphevet.

Ruter har bedt om lengre tid for å finne ut hva som er den nye normalen for de reisende.

– Hvis det ikke kommer kompensasjon nå, risikerer vi kutt i tilbudet som igjen gjør at enda færre vil reise kollektivt. Da har vi en negativ spiral gående. Jeg lurer på om regjeringa har forstått hvilke konsekvenser dette vil ha. Oslo kommune kommer uansett til å snu alle steiner for å unngå kutt i rutetilbudet, men vi mener at konsekvensene av pandemien er et statlig ansvar, sier Stav.

– Rive ned mange års systematisk satsing

– Når folk sitter hjemme to dager i uka, oppstår et mindre behov for transport. Det kan vi ikke kompensere, sier Nygård.

Feil tankegang, mener MDG-byråden.

– Samferdselsministeren argumenterer med at vi ikke kan opprettholde tilbudet hvis det ikke er etterspørsel. Og det er klart at vi skal omstille oss til en ny normal. Men staten kan påvirke hvordan den nye normalen blir. Dette handler om politiske prioriteringer, og her har regjeringen et ansvar. Vil de at den nye normalen skal bli bilbasert, og rive ned mange års systematisk satsing på kollektiv? Eller skal vi sørge for at vi kommer ut av dette på en måte som gjør at vi kan bygge videre på det gode tilbudet vi har, spør hun.

Samtidig som man er langt unna passasjernivået man var på før pandemien, har trafikken på veiene økt.

– Vi vet godt hvem som taper på en bilbasert bilutvikling: Det er de som har minst å rutte med. Kutt hos kollektivselskapene går aller hardest ut over helt vanlige folk, for eksempel skiftarbeidere og folk som ikke har alternativer til å reise kollektivt. I tillegg blir det flere biler og dårligere miljø for alle som ferdes i byen, sier Stav.

– Folk som bor i Oslo har ikke en opplevelse av at vi er tilbake til normalen

Både Oslo Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg og hennes kollega i Venstre reagerer på Nygårds uttalelser om at timingen for å avvikle støtten er riktig fordi de nasjonale tiltakene er avviklet og at det er en «stund siden vi skulle tilbake til normalen».

– Folk som bor i Oslo har ikke en opplevelse av at vi er tilbake til normalen. Det Nygård sier er derfor litt virkelighetsfjernt. Jeg tror mange fortsatt er urolig og følger med på smittetallene, sier Rygg, som mener dette gir utslag på Ruters reisetall.

Det samme mener Bjercke. Han kaller Nygårds holdning for «veldig passiv og tilbakelent», og mener det er denne typen holdninger som fort kan føre Oslo-kollektivtransporten inn i en negativ spiral.

– Vi er definitivt ikke tilbake til normalen, sier Bjercke.

Han viser til at den forrige regjeringen ikke kun tok utgangspunkt i nasjonale tiltak som grunnlag for koronakompensasjon.