Jeg ser det hver eneste dag nå. Barn, gjerne ned i 9-10-årsalderen. De kjører som gale på elsparkesykler. Ingen kontroll, ingen overblikk over trafikken, uten hjelm – og gjerne med flere på hver sykkel.

Nå må jeg faktisk bare si fra – for jeg er livredd for at vi når som helst får en svært alvorlig ulykke i denne byen med barn på elsparkesykler.

Nå må vi foreldre ta et kollektivt ansvar for sørge for at barn ikke kjører disse doningene.

Dette handler heller ikke bare om utleieselskapene – selv om mange barn også kjører dem. Hver dag ser jeg barn på private elsparkesykler, og jeg tviler sterkt på at de har kjøpt dem selv.

Forrige uke kom jeg kjørende i nabolaget der jeg bor da jeg måtte bråbremse med tre barn i bilen fordi en ung gutt kom fykende rett foran panseret mitt uten så mye som et snev av en tanke om vikeplikt.

Min venninne fortalte om to gutter i 11-årsalderen som brukte elsparkesykkelen til å hoppe over hverandre i en betongtrapp i reneste «Jackass»-stil.

Jeg leser hver dag bekymrede naboer lufte frustrasjon over to (eller flere) barn på elsparkesykler i nabolaget som kjører uten noe vett og forstand.

Jeg stoppet to jenter på en svært vinglete felles ferd på elsparkesykkel for et par uker siden og ba dem være forsiktige – de lo naturligvis bare av hun gale dama som sa fra.

Elsparkesykler er farlig nok for oss voksne. En svært god venninne av meg havnet på Ullevål med alvorlig hjernerystelse og er fortsatt sykemeldt etter å ha hatt sykt flaks da hjulet på elsparkesykkelen stoppet i noe midt i veien. Hun fikk en smertelig påminnelse om hvor farlig det faktisk kan være. Fra å være en av elsparkesyklenes beste kunder sverger hun nå at hun aldri skal kjøre en igjen – og ber alle hun kjenner om å holde seg unna dem.

Min venninne er voksen og bestemmer selv. Men hvorfor i all verden lar vi barna våre kjøre disse doningene? Det hjelper lite med aldersgrense hos utleieselskapene hvis pappa sitt mastercard uansett er registrert i appen.

For å få kjøre moped eller scooter må du først ta 17 timer med teori på trafikalt grunnkurs, deretter må du ha både teoretisk og praktisk opplæring hos en godkjent trafikkskole før du må gjennomføre et obligatorisk sikkerhetskurs der man blant annet går gjennom hvordan man kjører i tettbygde strøk og landeveien, hvordan man velger sikrest mulig kjørerute og er til minst ulempe for andre – og der man må reflektere rundt egne erfaringer og sikker transport på moped. I tillegg må man bestå teoriprøven.

Fordi en elsparkesykkel er definert som en sykkel og ikke en motorvogn gjelder ingen av disse reglene. Det burde de.

At jeg i bilen 50 kilometer i timen oppover Kongsveien ikke klarte å holde følge med en eldre mann på elsparkesykkel uten hjelm får være hans valg og ansvar. Men at foreldre lar barn risikere livet ved å kjøre på elsparkesyklene syns jeg faktisk det er på tide å gjøre noe med.