Gå til sidens hovedinnhold

Årets svarteste fredag

Nå nærmer det seg med stormskritt. Dagen, uken, til og med måneden der handelsstanden kjører på tilbud som skal være så gode at du ikke kan la være å bruke dine hardt tjente penger. Og det på ting du mest sannsynlig ikke trenger.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Black Friday har tydeligvis kommet for å bli. Dessverre.

Jeg klarer bare ikke helt å forstå hva vi holder på med. Vi har fra før av et helt vanvittig overforbruk av både elektronikk og klær. Klesindustrien står for rundt 10 prosent av verdens samlede CO₂-utslipp. Et lastebillass med klær brennes eller kastes hvert sekund og hvert år forbruker klesindustrien 93 milliarder kubikkmeter vann. Det tilsvarer vannforbruket til fem millioner mennesker.

Den for mange ukjente avsløringen om Atacama-ørkenen, en av verdens største dumpingplasser for klær ingen vil ha, ble nylig delt med det norske folk. Der kan det ta drøyt 200 år før de blir brutt ned!

Allikevel står horder av folk utenfor Oslo Fashion Outlet på Vestby og venter på at varer skal bli kastet ned fra taket. At det ikke passer, betyr lite. At man ikke trenger det, er null stress. Det er bare å klore ut øynene til den ved siden av, så lenge jakken blir din. Den er jo gratis skal du vite.

Nordmenn er blant de verste i Europa på forbruk og det å tenke bærekraft når vi skal kjøpe noe nytt. Vi kaster helt nye ting på dynga. Det er vanvittig.

Og nettopp derfor strider hele Black Friday konseptet så vanvittig imot ALT det vi alle må jobbe for resten av året.

Prognosene fra Virke anslår at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner på årets Black Friday, og 16,5 milliarder kroner i løpet av Black Week.

På toppen av det hele er det til og med en god sjanse for at man som forbruker kan bli lurt. I etterkant av fjorårets Black Friday/ Black Week måtte Forbrukertilsynet sende ut 14 brev til ulike næringsdrivende på grunn av feil i Black Friday-tilbudene.

Heldigvis er det godt å se at flere og flere butikker kaster seg på den grønne bølgen, og sier nei takk til galskapen. Noen stenger til og med dørene disse dagene i slutten av november.

– Det har blitt et kjøpshysteri uten like. Det er ingen tvil om at det er et overforbruk i samfunnet, som er skadelig for miljøet, fortalte Anders Sten Nessem, kommunikasjonsrådgiver i Bergans tilbake i 2019.

Også det norske klesmerket Holzweiler er en av aktørene som tar avstand fra Black Friday. Susanne Holzweiler tok avstand allerede i 2018, og brukte dagen til å dele ut kaffe og klementiner til forbipasserende. Da var dørene bak henne stengt, og i vindu kunne man lese på en plakat:

«Sorry. No Black Friday»

Dette er forbilledlig, og jeg ser med glede at flere og flere butikker følger den positive strømmen. Men til syvende og sist er det deg og meg som kan sette en stopper for denne vulgære kjøpsdagen.

Før du blir delvis hypnotisert av 70 prosent avslag som blinker over mobilskjermen, tenk deg om. Trenger du virkelig enda et plagg til?

Les også

Voldsbruken mot vår venn i krise var overdreven

Les også

En trist rusmisbruker går til sengs i kveld. Hver dag må vi gjøre ting vi ikke liker for å overleve

Les også

Tabbe å slutte med automatisk åpne dører

Les også

For 13 år siden giftet jeg meg med en fra Pakistan. Kan det gå bra?  

Kommentarer til denne saken