Arvid Teigen (70) har drevet Lavpris Kiosk siden 1977, og pølsekiosken har siden den gang nærmest blitt en lokalskatt på Årvoll.

1977? Det var året Elvis Presley døde, da den første Star Wars-filmen kom ut og Abbas «Knowing Me, Knowing You» ble utgitt, og perioden da Odvar Nordli fortsatt var statsminister. Det er tydelig at lavpriskiosken er en historisk kiosk som har levd gjennom mye.

– Dette er en av de siste kioskene i hele Oslo, og det har nesten blitt et landemerke oppå Årvoll. Jeg hører stadig vekk hvor mye kiosken betyr for mange, sier Teigen.

For litt siden bestemte Arvid Teigen seg derimot for at tiden var inne for å selge.

Da Fredrik Espenes (50) fra Årvoll fikk høre dette, tok han raskt grep. Rett etter nyttår var det han som tok over roret i den populære pølsekiosken.

Fordi kiosken er en av få som er igjen, er det viktig for både Teigen og Espenes at kiosken får stå slik den alltid har gjort.

– Arvid ville ikke selge kiosken til noen som kunne tenkt seg å lage kebabsjappe. Han ville at den skulle se lik ut som den alltid har gjort. Det var jeg også interessert i, sier Espenes.

De tre venninnene Mette, Elin og Gunn har vært stamkunder av «kiosken på hjørnet» helt siden den åpnet for 45 år siden. De skryter både Arvid, pølsene fra Åkeberg Skoglunn Pølsemakeri og jordbærene om sommeren opp i skyene.

– En gang kjørte Arvid meg hjem fordi jeg hadde kjøpt så mange jordbærkurver at jeg ikke klarte å bære dem hjem selv, forteller Elin Winters.

Samtidig som at kiosken får ny eier, er ikke dette det siste man ser av Arvid Teigen. Han skal nemlig fortsette å jobbe i pølsebua i en god stund framover.

Motsier alle trender

Man må helt tilbake til 1885 da de første kioskene dukket opp i Kristiania, ifølge Fri Fagbevegelse. Tanken ble etterhvert å gi folk i farta lesestoff, og siden kom ideen om å selge sigaretter og pølser.

Bertrand Narvesen ble etterhvert den nye eieren av kioskene, og i dag er det hele 868 Narvesen-butikker i hans navn i Norge.

Ingen av disse butikkene har lenger den samme formen som de tradisjonelle kioskene, med en luke ut mot gata. I 2019 opplyste Fri Fagbevegelse at hele 170 kiosker de siste fem årene har slokket lyset for siste gang i Norge.

– De har blitt lagt ned én etter én, bekrefter Espenes, og understreker viktigheten av å bevare kiosken.

Det er derimot tydelig at lokalbefolkningen er mer enn villige til å støtte pølsekiosken. Første gang den nye eieren så omsetningen til kiosken, fikk han sjokk.

– Omsetningen er veldig bra. Jeg er litt usikker, men jeg tror det ligger på ca. 3,5 til 4 millioner kroner i året.

Det har også vist seg at pølsebua har tjent mer enn vanlig under koronaåret fordi folk stort sett har vært hjemme og i nærområdet, i tillegg til at mange har ønsket å støtte lokalskatten.

Suksessoppskrift

Teigen mener han har overlevd fordi han har lagt seg på normale butikkpriser.

– Jeg har styrt unna skyhøye «bensinpriser». Jeg selger for eksempel pølser i lompe for 20 kroner. Ganske ofte kommer det hele familier som spiser middagen sin her. Vi yter også en helt annen service her enn i vanlige butikker – det er ingen som bestemmer over meg, så vi kan tilpasse oss kundene på en helt annen måte.

Samtidig har den nye eieren Fredrik Espenes også mange ideer har ønsker å sette ut i live.

– Jeg skal få inn en god kaffemaskin med kakao, og tilby ferske vafler. På vinteren vil jeg sette opp en bålpanne utenfor med skinnfeller rundt som man slappe av på og sosialisere rundt. Det hadde også vært fint å få til et samarbeid med for eksempel Årvoll IL.

Han er tydelig på at dette på ingen måte skal ta over det kiosken har vært, men at han vil spe på litt, og gjøre noe litt mer ut av Lofthus Kiosk.

Espenes har også laget en egen Facebook-gruppe kioskens kunder der han blant annet skal informere om nye produkter.