Det melder Astrup Fearnley-museet i en pressemelding.

Hans Rasmus Astrup, som ble født i Oslo i 1939, eide en av Norges viktigste og mest omfattende private samlinger av samtidskunst.

– Det er med stor sorg vi har mottatt meddelelsen om Hans Rasmus Astrups bortgang, sier direktøren for Astrup Fearnley-museet Solveig Øvstebø.

Astrup var utdannet cand.jur. fra Universitetet i Oslo og i 1972 tok han, som fjerde generasjon, over ledelsen av familiens skipsmeglerfirma Fearnley & Egers Befragtningsforretning (senere Fearnleys A/S) som ble etablert i 1896.

Astrup er mest kjent for å ha opprettet Astrup Fearnley-museet i Oslo, som åpnet i 1993.

Astrup Fearnley Museet åpnet i Kvadraturen i Oslo i 1993. Museet flyttet til Tjuvholmen i 2012.

I 2013 opprettet han den ideelle Stiftelsen Hans Rasmus Astrup, hvis eneste formål er å sørge for fremtidig drift av museet og utvikling av samlingen. Han donerte i det følgende all sin kapital og sine eiendeler til denne stiftelsen.

– En modig visjonær

I 1998 ble Astrup tildelt St. Olavs Orden for sitt bidrag til norsk kunstliv.

– Astrup var stolt av samlingen, men selv holdt han seg gjerne i bakgrunnen og ute av offentlighetens lys. I forgrunnen satte han alltid kunsten og kunstnerne. Hans forhold til kunst var preget av engasjement, nysgjerrighet og lidenskap, sier museumsdirektør Øvstebø.

Astrup Fearnley-direktør Øvstebø skriver følgende om Astrup i museets egen pressemelding:

«Hans Rasmus Astrup var modig, visjonær og hadde et skarpt øye. Men han var også en varm og sjenerøs person med mye humor. Astrup var stolt av samlingen, men selv holdt han seg gjerne i bakgrunnen og ute av offentlighetens lys. I forgrunnen satte han alltid kunsten og kunstnerne. Hans forhold til kunst var preget av engasjement, nysgjerrighet og lidenskap. Gjennom kunsten fant han inspirasjon og mening. Han har uttalt at «det er viktig at kunsten ikke blir lukket inne, den må vises og oppleves. Vi må lære av den.»

Hans Rasmus vil bli dypt savnet. Vi bevarer alle gode minner og hans livsverk vil leve videre gjennom Astrup Fearnley Museet – til glede for alle.»

– I norsk kontekst er han er viktig figur fordi han har gjort sin kjempesamling offentlig for det norske folk. Han har fått verk til Norge som ingen andre institusjoner har hatt ressurser til, sier kunstner Matias Faldbakken som i 2017–2018 hadde utstillingen «Effects of Good Government in the Pit» ved Astrup Fearnley Museet.

Saken oppdateres.