Fram mot juni skal Oslo og Akershus ha flere møter. Målet er enighet om:

  • Klima- og trafikkmål.
  • Hvilke samferdselsprosjekter som skal bygges.
  • Hvordan bygging og drift skal finansieres.

Både byråd og fylkesråd har politiske ambisjoner om nye prosjekter. Samtidig skorter det på penger.

Regelendringer i bomringen har bidratt til et uventet inntektstap på snaut 400 millioner kroner, ifølge Oslopakke 3-sekretariatet. Før var bare bilister med elektroniske betalingsbrikker omfattet av «timeregelen» – altså at man bare belastes én gang i timen.

Nå gjelder den alle bilister. Det bidrar til at selv hvis Akershus, Oslo og staten kun skal finansiere prosjektene det allerede er enighet om, trengs det betydelig mer midler.

Så mye kan takstene øke

I forbindelse med forhandlingene, har Oslopakke 3-sekretariatet lagt fram en rekke beregninger for partene.

Avisa Oslo kan nå avsløre at én av disse innebærer en takstøkning på 10 kroner for person-elbiler i rush og 5 kroner utenom rush – selv uten noen ytterligere nysatsinger på samferdsel i Oslo.

Samtidig legges det opp til en takstøkning på 6 kroner for diesel- og bensinbiler.

Hvis politikerne i Oslo og Akershus blir enige om disse grepene, vil personbil-takstene i bomringen se slik ut:

  • Bensinbil: 39 kr (45 kroner i rush)
  • Dieselbil: 43 kr (48 kroner i rush)
  • Elbil: 21 kr (29 kroner i rush)


Har større ambisjoner

Beregningen Avisa Oslo har fått kjennskap til, finansierer kun prosjekter partene allerede er enige om å finansiere.

Altså prosjekter som Fornebubanen, ombygging av Majorstua stasjon og nytt signalsystem på T-banen. I Oslo ønsker byrådet å øke T-banekapasiteten gjennom bygging av to nye T-banesvinger. De vil også bygge Røatunnelen.

Og i Akershus har fylkesrådet sine egne ambisjoner. Hvis noe av dette skal gjennomføres, trengs det ytterligere midler og potensielt enda større takstøkninger.

Avisa Oslo har bedt Oslopakke 3-sekretariatsleder Terje Rognlien kommentere denne saken. Han svarer at han ikke har anledning.

Ap vil begrense økningen

Beregningen Avisa Oslo har fått kjennskap til, er bare en av flere sekretariatet har utarbeidet.

Det er langt ifra sikkert at resultatet av forhandlingene blir i tråd med beregningen. Politikerne kan eksempelvis velge å legge mer på fossilbiler, tungtransport eller ytterligere belaste elbilene. Og hvis Akershus godtar det, kan det bli bygd bomringer rundt byene der. Dette vil gi nye inntekter - uavhengig av takstøkning i Osloringen.

I Oslo kan en massiv takstøkning skape uro i både Ap og Høyre.

– Vi har pekt på ett prosjekt som blir det viktigste for Ap: oppgradering av Trondheimsveien. Det vil være krevende å finne finansiering til mange nye prosjekter. Vårt utgangspunkt er å beholde bompengeinntektene på om lag dagens nivå. Det betyr at vi sier klart og tydelig nei til en dobling av bompengesatsene, sier Abdullah Alsabeehg (Ap).


– Det viktigste for oss er å få gjennomført de prosjektene som er viktig for Oslo i framtiden. Veier må i tunnel, T-banen må bygges ut og vi må gjøre alt vi kan for å holde kostnadene så lave som mulig. De prosjektene vi jobber for skal løfte hele Oslo, uansett hvor du bor. Det er politikernes ansvar å sørge for at Oslofolk får noe igjen for bompengene, sier Høyres Mehmet Kaan Inan.

Han fortsetter:

- I forrige forhandlingsrunde ble det for eksempel satt av penger til å sette første spadetak for Røatunnelen, men det valgte det forrige byrådet med Ap, SV og MDG i spissen å se bort ifra. Sånn kan vi ikke ha det. Nå skal vi forhandle, finne frem til gode løsninger og folk skal oppleve at bompengene går til viktige prosjekter for dem.


Kraftig økende elbilandel

Samtidig har særlig Venstre vært en uttalt tilhenger av å holde elbiltakstene lave. Å både holde disse takstene lave og å samtidig sikre nok penger, kan imidlertid bli utfordrende.

Under forrige ukes møte i miljø- og samferdselsutvalget, ble politikerne framlagt en kraftig økende andel elbiler i bomringen.

I 2014 lå denne på 3,4 prosent, ifølge Statens vegvesen. Tallene for i fjor var 39,9 prosent. Andelen forventes å fortsette å øke.

Avisa Oslo har stilt miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) en rekke spørsmål. Deriblant om det er aktuelt å støtte økte elbiltakster.


– Store investeringsbehov

Spørsmålene går også på om Oslo bør begrense antallet nye prosjekter for å unngå takst og om betydelig høyere takster er et godt verktøy for å oppnå miljø- og trafikkmål. Vea svarer:

– Det er store investeringsbehov i kollektivtrafikken i Oslo, i sykkelveier og i veiene våre. Til det trenger vi inntekter fra bompengene. Vi må også få biltrafikken ned, og vi må omstille personbilparken, varebiler og tungtransport til nullutslipp.

– Samtidig må bompengene være på et nivå som er akseptabel og rimelig. Dette er mål og hensyn vi må balansere i forhandlingene. Det er krevende, men jeg har tro på at Oslo sammen med Akershus skal finne gode løsninger, sier byråd Marit Vea.

Les mer: