– Jeg er litt spent, og lurer veldig på hvordan det er å sitte i en bil som skrur seg av, sier Axel Nerdrum til Avisa Oslo.

Oslo-mannen er en av bilistene som skal delta i den store elbil-testen. Han jobber også i NAF, som står bak testen, og ser på det som et av frynsegodene i jobben.

– Jeg har gledet meg lenge til å bli kvitt rekkeviddeangsten. Alle elbiler går tomme, men spørsmålet er hvor lang tid det tar å lade og om man må stå og fryse, sier Nerdrum.

Han er spent på hvor langt man har igjen når det står ti eller fem prosent på batterikapasitetsmåleren.

– Samtidig har du avveiningen mellom å ikke ta av for tidlig og slite med å kjøre seg tom på småveier, samtidig som du helst ikke skal gå tom for strøm et sted hvor det er farlig, som i en sving. Det er viktig at det er sikkert, påpeker Nerdrum, som håper å lande på mellom 350 og 400 kilometer når batteriet går tomt.

Han er selv vokst opp i Oslo sentrum, og lever nå uten bil, men leier når det er praktisk. Som hyttetur i jula.

– For oss er det særlig fint med sånne tester. Man kan se hva man kan forvente av en bil på vinterstid, selv om man ikke er så godt kjent med bilen. Testen er også nyttig for dem uten bil i sentrum, sier Nerdrum.

– Hva slags underholdning skal du ha på anlegget?

– Det må jo bli Kraftwerks «Autobahn», smiler testkaninen.

Les også

Innenfor denne døren kan du få være med på en helt spektakulær reise

Dette blir viktig

NAF startet med testene vinteren 2020, og gjennomfører test både på sommeren og vinteren. Onsdag står det 31 elbilmodeller på startstreken ved parkeringshuset på Vulkan i Oslo.

Testen er todelt: Den ene delen handler om rekkevidde. Målet er ikke å finne ut hvilken bil som kjører lengst, for det er det gjerne luksusmodellene som gjør, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Avisa Oslo.

– Målet er å se hvilken bil som ligger nærmest den oppgitte rekkevidden. Det blir viktigere, konstaterer han.

Tidligere tester har vist at det har vært et avvik på 9-30 prosent i moderate vintertemperaturer. Sødal sier at målet med testen er å hjelpe forbrukerne, som kan gjøre et valg når de skal kjøpe ny bil med deres test som grunnlag.

Ladetest

På torsdag gjennomføres det en ladetest. Da kjøres bilene til batterikapasiteten er på under 10 prosent. Så skal man lade den opp til 80 prosent. Målet er å se hvor mange mil man kan lade opp på kort tid.

I denne testen kommer ikke bilistene til å kjøre uten varmeapparat eller å spare på så mye energi som mulig. Det er klare regler å forholde seg til:

– Sjåførene skal stille inn varmeapparatet på 21 grader. De kan ha maks ett trinn på setevarmen. Bilen skal kjøres i øko-modus elle tilsvarende, som mange gjør på langturer. Bilistene skal følge trafikken og selvfølgelig fartsgrensene. Det er ikke lov med forbikjøringer, opplyser Sødal.

Ruta starter med en rundtur på 2,5 mil i Oslo, før man ratter seg opp riksvei 4 til Gjøvik og videre opp Gudbrandsdalen på E6. Så går turen til Hjerkinn via Folldal, og over Venabygdsfjellet til Ringebu.

NAF har ikke klart å finne mer omfattende tester noe annet sted i verden, og kaller testen derfor for verdens største elbiltest når det gjelder antall modeller.

– Den helt vanlige bilisten har begynt å gå over på denne teknologien nå. Da er det viktig at vi kan fylle noen informasjonshull, sier Sødal om bakgrunnen for testen.

I 2021 var 65 prosent av nybilsalget elbiler. I 2025 skal alle nybiler være nullutslippsbiler, altså elbiler eller hydrogenbiler.

– Elbil er i ferd med å bli den nye normalen, forteller Sødal

.