Fra begynnelsen av september stanser byrådet utleie av elsparkesykler mellom klokken 23 og klokken 5 og reduserer antall sykler til 8.000. Men allerede før det har miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) sterkt oppfordret selskapene til å stanse nattlig bruk – på alle ukas dager.

Overfor Aftenposten er det kun We Mobility som bekrefter at deres sykler er stengt hver eneste natt. Selskapet har 40 sykler i hovedstaden.

Mener de har teknologiløsninger

Voi mener selskapet har teknologi som kan løse problemer uten nattestenging og viser også til manglende dialog med kommunen om løsningene. Tier mener andre tiltak, som promillegrense, vil hindre ulykker.

Den nye aktøren Zeus vil følge reglene når de trer i kraft, men vil se an utviklingen.

Bolt og Ryde har nattestengt i helgene, men ikke ellers i uka. Lime har ikke svart Aftenposten om nattestenging, men opplyser at de støtter reglene når de trer i kraft. Wind har for tiden ikke sykler i Oslo, og Bird har ikke svart på henvendelsen.

Ekstra bemanning på legevakten

Én ekstra lege og én ekstra sykepleier er satt inn på skadelegevakten på Oslo universitetssykehus på natten i helgene grunnet økningen i elsparkesykkeskader.

– Det har vært strålende sommervær og en hektisk juli på Oslo skadelegevakt. Vi har registrert 16 prosent flere skader i juli 2021 sammenlignet med juli 2020, sa avdelingsoverlege Knut Melhuus på Skadelegevakten til NTB nylig.

En stor andel av økningen skyldes veksten i ulykker med elsparkesykler. I juli behandlet legevakten i snitt 13 skadde etter slike ulykker i døgnet, viste foreløpige tall NTB har innhentet.

Økningen i elsparkesykkelskader utgjør 25 prosent av den samlede økningen i totalt antall skader.

– Spesielt på helgenettene har dette vært utfordrende for personalet, sa avdelingsoverlege Melhuus.