Høyre mener beboerparkering må være gratis i de ytre bydelene, men det er ikke vi som bestemmer. Det kan du snart gjøre noe med.

Trøsten for alle som må betale 3200 kroner for å parkere der de før sto gratis, er kanskje at det er dyrere andre steder. I sentrumsbydelene er prisen 5700 kroner for en bensin- eller dieselbil, og det uten at de er sikret plass.

Du betaler nemlig ikke for en parkeringsplass, men retten til å parkere på en plass som tilfeldigvis er ledig.

Byrådet har ikke et tak på hvor mange beboerparkeringskort de selger. De selger til alle som vil betale. Problemet er at det ikke er ubegrenset med parkeringsplasser. Det merker alle bileiere i sentrumsbydelene godt. På Frogner er det solgt nesten 3000 flere beboerparkeringskort enn det er parkeringsplasser. Resultatet kan alle tenke seg til, og slik kan det også bli i Groruddalen.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Det er av sine egne man skal ha det

Arbeiderpartiet ble det soleklart største partiet i Stovner bydel i valget i 2019. Hver tredje innbygger stemte på dem, og bydelens fremste politiker er Aps Rashid Nawaz: «Har du så dårlig råd at du ikke har råd til å betale for å parkere i Oslo, så har du heller ikke råd til bil,» slo han forleden fast i Dagsavisen.

Om ikke bydelens innbyggere allerede var provosert, så ble de det da.

LES OGSÅ: Slutt på gratisparkering i bydel Stovner: – En stor ekstrautgift

En av dem som engasjerer seg i kampen mot den nye parkeringsutgiften er Hassan Ali fra Stovner, som startet Facebook-gruppen «Vi som er imot beboerparkering.» Den nystartede gruppen har snart 600 medlemmer.

Avisa Oslo skriver om alenemoren Therese Hafstad, som er barne- og ungdomsarbeider i bydelen, og helt avhengig av bilen for utføre jobben sin: «Jeg kan bli tvunget til å måtte bytte jobb til en annen bydel» på grunn av beboerparkeringen sier hun, før hun konkluderer: «Dette gjør livet surt og vanskelig for veldig mange mennesker.»

LES OGSÅ: Alenemor Therese raser mot beboerparkering: – Kan bli tvunget til å bytte jobb

Byrådet har tre grunner til å innføre beboerparkering

Den første høres god ut: «Beboerparkering skal sikre beboerne best mulig tilgjengelighet til offentlige parkeringsplasser innenfor et avgrenset område.» Stikkordet er «best mulig» som ikke er det samme som at du får plass.

Den andre grunnen er at du skal selge bilen. «Parkeringsrestriksjoner, både gjennom tilgang til parkeringsareal og kostnaden for å parkere, er et vesentlig virkemiddel for å redusere biltrafikken»

Den tredje og siste grunnen sier ingen høyt, men det er selvsagt for at kommunen vil ha mer av pengene dine.

Beboerparkering er usosialt

Mange steder i Groruddalen er skjemmet av at utslitte gamle biler, som burde vært skrotet for lenge siden står og opptar plass, akkurat som lastebiler som ikke hører hjemme der. De kjøretøyene kan selvsagt fjernes uten at alle beboere med bil må betale 3200 kroner. De som sier noe annet snakker ikke sant.

Det har blitt 40 prosent dyrere å fylle tanken det siste året, mens matprisene har økt med over 13 prosent. Huslånet er dyrere enn på ti år, og kommunale avgifter på renovasjon og vann i springen fyker i været. Vannavgiften vil mer enn dobles de neste fire årene, fordi byrådet ikke klarer å holde kontroll på økonomien. Høyre vet at folk i Groruddalen har mer enn nok annet å bruke pengene sine på enn å betale for beboerparkering.

Som Oslo Høyres ordførerkandidat er det viktig for meg å lytte til innbyggerne i hele byen. Før jul deltok jeg derfor på aksjoner mot beboerparkering både i Stovner og i Bjerke bydeler, og mange av dere fant kanskje en lapp fra meg under vindusviskeren. Responsen fra menneskene jeg møtte under aksjonene er utelukkende positiv til Oslo Høyres forslag. Beboerparkering er usosialt. Stemmer du på oss i Høyre neste høst lover jeg at vi at det skal bli gratis å parkere i gata der du bor.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Er det verdt å sette liv og lemmer i fare bare for å rekke en trikk?

Les også

Kunden flås. Sjåføren tjener ikke til livets opphold

Les også

Betalt parkering på en kirkegård er en utrolig dårlig ide

Les også

Foodora-bud fortviler: Hvordan skal vi forstå av- og pålessing?