– Det viser seg at det er en bølge av europeiske byer som jobber med dette. Noen har satt samme fartsgrense i hele byen, mens andre har gjort det i et utvidet sentrumsområde, sier forsker Aud Tennøy i Transportøkonomisk institutt (TØI).

Hun har nettopp lagt fram tiltaket for politikerne i samferdsels- og miljøutvalget. Der var hun invitert for å snakke om hvordan Oslo kan nå målene sine om hvordan Oslo kan nå målet om hvordan veksten i fremtidige reiser ikke skal skje med biler.

I en fersk rapport viser hun til at Brussel, Paris, London, Amsterdam, Grenoble og København jobber med utvidet 30-sone.

Det varierer hvor langt byene er kommet. Det samme gjelder måten de gjennomfører det på. I Spania gikk staten inn og bestemte samme fartsgrense på alle vanlige gater i byer med ett kjørefelt i hver retning.

– Triveligere by

– Det er tre grunner til at de gjør det: bedre og triveligere by, få flere gående og syklister enn biler og å redusere antall trafikkulykker, ramser Tennøy opp.

På bakgrunn av funnene fra de europeiske byene, foreslår hun at Oslo like gjerne kan innføre en fartsgrense på 30 kilometer i timen innenfor hele Ring 3.

– Innenfor Ring 3 har du et bygatenett og et system som kan legge til rette for det. Og de som bor innenfor Ring 3 kjører allerede mye mindre enn andre i ytre by.

Flere effekter

Det er kort tid siden flere av de europeiske byene innførte fartsgrensen, men flere av byene skal ha opplevd dokumenterte effekter:

  • Bilenes faktiske hastighet ble redusert.
  • Antall trafikkulykker redusert i alle byene.
  • Antall bøter for å kjøre på rødt lys er redusert kraftig.
  • Reduksjoner i lokal luftforurensing.

Tennøy poengterer at det er kort tid siden flere av byene startet med dette, og at pandemien kan ha påvirket resultatene. Flere av byene har intensivert kontrollene på veiene i etterkant av innføringen.

Forslag fra TØI som kan påvirke trafikken

  • Ikke bygge ut Gjersrud – Stensrud.
  • Påvirke arealutviklingen i nabokommuner.
  • Utvikle lokalsentre og områdene rundt disse i ytre by.
  • Ikke gå for mer E6 Øst og bygge ned Trondheimsveien til bygater.
  • Sikre størid finansiering og videre utvikling av kollektivtilbudet.
  • Redusere fartsgrensen til 30 kilometer i timen innenfor Ring 3.
  • Redusere fartsgrensen til 30 kilometer i timen i definerte sentre i ytre by og utvid.
  • Fortsett utbyggingen av sykkelveier, selv om det gir færre parkeringsplasser.
  • Sørge for at det er effektivt, trivelig og trygt å gå overalt, også om vinteren.

– Nå er du gjest

Det er heller ikke konstatert hvorvidt trafikken har gått ned i de europeiske byene, men:

– Det de erfarer er at det påvirker hvordan trafikantene ser på sin rolle i trafikken. Da kjører de mer forsiktig. Dette er den stille og rolige justeringene av hvem som er «kongen eller dronningen av byen», som påvirker hele tiden hvordan vi beveger oss.

Hun vurderer at en slik endring påvirker bilistenes tankegang

– Man definerer bilen som noe lavere på hierarkiet, og sier «Hei, nå er du gjest».

Forslag fra TØI som kan påvirke trafikken

  • Ikke bygge ut Gjersrud – Stensrud.
  • Påvirke arealutviklingen i nabokommuner.
  • Utvikle lokalsentre og områdene rundt disse i ytre by.
  • Ikke gå for mer E6 Øst og bygge ned Trondheimsveien til bygater.
  • Sikre størid finansiering og videre utvikling av kollektivtilbudet.
  • Redusere fartsgrensen til 30 kilometer i timen innenfor Ring 3.
  • Redusere fartsgrensen til 30 kilometer i timen i definerte sentre i ytre by og utvid.
  • Fortsett utbyggingen av sykkelveier, selv om det gir færre parkeringsplasser.
  • Sørge for at det er effektivt, trivelig og trygt å gå overalt, også om vinteren.

– Galskap

Ingeborg Bjørnevik (Frp) hevet øyebrynene da hun hørte om det mulige grepet.

– Jeg kjører bil ganske hyppig i byen selv, og mener dette vil være en oppskrift for kø og kaos.

– Hvorfor det?

– Det er logisk å gjøre individuelle vurderinger på hvor de ulike fartsgrensene skal være, ikke universelle regler. At alt innenfor Ring 3 skal være 30-sone, det mener jeg er galskap, sier Frp-politikeren.


Da Avisa Oslo viser til de positive erfaringene TØI omtaler fra andre byer i form av mindre ulykker og lavere fart, sier Bjørnevik:

– 30-sone i hele byen er sikkert vanedannende, men jeg er ikke sikker på at det er det beste for å sikre framkommeligheten i Oslo. Vi politikere skal ha et helhetsbilde og sørge for bevegelighetsfriheten til innbyggerne. Vi må stole på at Bymiljøetaten tar gode vurderinger når det gjelder fartsgrenser og at innbyggerne sier ifra når de er feil.

– Noe av det mest virkningsfulle vi kan gjøre

Ved siden av står SVs Ola Wolff Elvevold – klar for debatt.

– Å få ned farta – både i og utenfor bykjernen – er noe av det mest virkningsfulle vi kan gjøre for å skape mindre støy, forurensning og gjøre noe med konkurransesituasjonen til både buss, trikk og T-bane, sier Wolff Elvevold.

Elvevold er grunnleggende enig med intensjonen til TØI-forslaget.

– Også ser jo jeg ikke uenig i at man kan se mer finmasket på det. Men det vi ser er at vi kan få ganske betydelige effekter av å ta ned fartsgrensa med 10 prosent i hele Oslo.

Der Bjørnevik mener 30-sonegrepet særlig vil ramme «folk flest» og de med dårlig råd, sier Elvevold at «folk flest» i Oslo først og fremst kjører kollektivt. Han tror heller ikke 30-sonegrepet ville skapt kaos.

– Ikke dårligere fremkommelighet heller?

– Det avhenger av hvem du spør. Det ene er indre by. Der vet vi at færre har bil, mens mange bruker buss og trikk. Vi har jo sett hva feilparkerte biler har å si for framkommeligheten til kollektivtransporten. Om vi kan få ned bilkjøringen inn i bilen vil jo bedre fremkommeligheten til de som sitter på trikker og busser. Det blir lavere fart for de som kjører, men også mindre kø.

I Oslo styrer kommunen over de kommunale veiene, mens staten kontrollerer farten på statens veier. Dermed er kommunen avhengig av støtte fra staten dersom et bystyreflertall ønsker utvidet 30-sone slik TØI foreslår.