Det er mulig at du har sett et bilde eller en video på Facebook i det siste som viser et dieselaggregat som ser ut til å lade en elektrisk gravemaskin.

Både bildet og videoen har spredt seg som ild i tørt gress. Personene som har delt det gjør narr av at det de ser og av Oslo kommunes miljøvennlige og grønne satsing.

Videoen er delt av FNB Bergen og er sett 161.000 ganger. Bildet er tatt av en privatperson og er delt flere tusen ganger. Begge innleggene har høstet mange kommentarer som harselerer med Oslo kommune.

NRK Østlandssendingen har skrevet om hendelsen hvor både Bymiljøetaten og entreprenøren svarer for saken. Også deres deling på Facebook har fått flere hundre kommentarer. En del forsvarer kommunen og entreprenøren, men det har likevel strømmet inn med kommentarer som fortsatt harselerer med bildet de ser.

En uheldig fører

Men var egentlig saken så alvorlig?

Avisa Oslo møter Bymiljøetaten og entreprenøren på anleggsplassen i Stenersgata etter å ha spurt om de kan fortelle mer om hva som skjedde.

Ifølge entreprenøren var det en lærling og et lite arbeidsuhell som var bakgrunnen for hendelsen.

– Gravemaskinen hadde stått noen uker mens vår faste fører var på ferie, før den ble tatt i bruk av en fører som ikke var så godt kjent med maskinen. Den ble kjørt til den hadde ha så lite strøm igjen at vi ikke kunne kjøre den bort til ladestasjonen i Brugata. Da var alternativene å enten bruke kranbil for å frakte den til Brugata, eller å bruke aggregat for å lade den opp her, forteller anleggsleder Christian Magnussen i NRC Group – entreprenøren på stedet.

De besluttet å bruke aggregatet fordi det var den enkleste løsningen, som også ga det minste miljømessige avtrykket av de to alternativene.

Aggregatet ble kun brukt for å løse situasjonen og er ikke noe de bruker til vanlig. Dieselaggregatet ble stående i to dager, men ble kun brukt til å lade gravemaskinen en natt.

– Uheldige ting kan skje

Selv om situasjonen ikke var ønskelig, understreker både entreprenøren og Bymiljøetaten at det skal være rom for å gjøre feil når man er på en anleggsplass.

– NRC er veldig flinke på å bruke lærlinger som arbeidskraft. Da kan uheldige ting skje underveis og det kan skje med alle. Det kommer sikkert til å skje i framtiden også. Da må vi bare løse det på den beste måten der og da med tanke på miljø, kostnader og det vi har tilgjengelig, sier en støttende byggeleder Owe Grauphaugen i Bymiljøetaten.

Oslo kommune stiller krav om bruk av lærlinger i sine byggeprosjekter. De synes det først og fremst er bra at entreprenøren følger opp dette ansvaret. Da må man også ta hensyn til at uheldige ting kan skje.

– Det er lov å gjøre feil. Alle gjør feil, også i denne bransjen. Det viktigste er at vi løser det og gjør det vi kan for å unngå at det skjer igjen. I øyeblikket man benytter lærlinger må man senke toleransegrensa og gi noe større rom for å gjøre feil, sier kommunikasjonsrådgiver Gjermund Nordtug i Bymiljøetaten.

Oslo kommune er godt i gang med satsingen om at bygge- og anleggsvirksomhet på oppdrag fra dem skal være utslippsfrie. Det betyr også en stor omstilling for mange i bransjen.

– Elektriske maskiner er nytt for alle. Det er ikke gjort mange ganger før og da skal vi ha enda større rom enn vanlig for å tilpasse oss og finne ut av hvordan vi skal unngå at det skjer igjen senere, fortsetter Nordtug.

Arbeidet i Stenersgata er i forbindelse med at det skal fjernes midlertidige trikkeskinner etter at Storgata er ferdigstilt.

– Storm i et vannglass

Etter NRKs sak var flere som forsvarte håndteringen i kommentarfeltet, men fortsatt strømmet det inn kritikk og harselas fra var det mange.

Bymiljøetaten og entreprenøren synes det er uheldig at folk kaster seg så raskt over tastaturet.

– Dette oppleves for oss som en storm i et lite vannglass. Det er blitt mye publisitet rundt det som egentlig er en liten sak. Jeg synes at det har vært unødvendig, sier Owe Grauphaugen.

Christian Magnussen er enig.

– Det er en storm i et vannglass, synes jeg. Noen har også fremstilt det som at vi står og lader maskinen med aggregatet dagen lang og det er ikke riktig. Jeg opplever også at det er en del som ikke ser ut til å ha lest NRK-saken før de kommenterer.


– Ikke meningen

Avisa Oslo har vært i kontakt med personene som opprinnelig tok bildet og videoen. Mannen bak bildet synes det er synd å høre hvordan saken utviklet seg når han hører om historien bak.

– Jeg tenker at det var synd fordi det var overhodet ikke meningen å henge ut et seriøst firma, innleder han.

Mannen påpeker at han delte bildet på sin private Facebook-konto som en morsomhet. Det var ikke et offentlig innlegg, altså at det kun kan sees av hans bekjente. Bildet ble imidlertid plukket opp av noen som kopierte det og deretter delte det videre som et offentlig innlegg.

– Det var egentlig ment som en sleivete kommentar med et snev av alvor om hvorfor vi skal være så grønne, men bruker et dieselaggregat som blåser ut ti ganger så mye utslipp, forklarer han.

Ville kritisere

Videoen av aggregatet ble filmet av en FNB-politiker i Bergen og delt på partiets Facebook-side.

– Det var ikke en intensjon å henge ut entreprenøren. Dette kan være vanskelig og de har sikkert gjort sitt beste. Jeg håper ikke at den læregutten har fått gjennomgå, innleder Stian Skare.

Han er selv daglig leder hos en entreprenør og påpeker raskt at han ønsket å påpeke fallgruvene ved å gå over til fossilfrie anleggsindustri.

– Poenget for meg er at de har en policy om å kjøpe tjenester fossilfritt, men at man klarer ikke å levere det. Dette forekommer og da vi kan ikke politisk slå oss på brystet, ikke minst når vi ekskluderer mange i markedet som ikke klarer å levere tilbud fossilfritt.

På spørsmål om hva han synes om at folk blir så kritiske i kommentarfeltet, svarer han:

– Det er fordi det polariseres veldig i politikken. Det er ekstreme motpoler mellom MDG og de som sier at det ikke er klimakrise. For eksempel Lan som henges det mye ut i media. Det synes jeg er uheldig. Vi kan godt være politiske motstandere og jeg kan bli skikkelig irritert på det hun uttrykker. Men hun skal få kjempe sin kamp med sitt syn uten at vi skal drive personlig hets.