(Oslodebatten)

Rundt nyttår ble det opprettet et sykkelfelt i Rathkes gate, som raskt ble fylt opp av feilparkerte biler. Etter at byråden og Avisa Oslo kom på banen, ble parkeringsforbudet i sykkelfelt håndhevet.

Nå i vår er gata re-asfaltert, og etter at asfalten var lagt - men før veiarbeiderne hadde rukket å få lagt oppmerking på den nye asfalten - så noen bilister sitt snitt til å parkere i sykkelfeltet. En av dem var Bård Nylund, som fikk en klistrelapp på ruta av en misfornøyd beboer.

I etterkant har Oslos varaordfører Abdullah Alsabeehg uttalt seg i saken, og kaller den misfornøyde beboeren «moralpoliti.»

LES OGSÅ: Varaordføreren: – Oslo har ikke behov for moralpoliti på sykkel

Ta problemet ved roten, ikke symptomet

Varaordfører Alsabeehg har tilsynelatende ikke så mye å si om bilister som tar seg til rette, men retter i stedet pekefingeren mot de frustrerte beboerne. Jeg er enig med ham i at vi i denne saken ikke trenger et moralpoliti, men da i forstanden at kommunen behøver ikke bli moralpoliti overfor noen folk med klistremerker. Kommunen bør prioritere å få håndhevingen til å bli så god at ikke folk begynner å avreagere mot villparkering på egenhånd. Ta problemet ved roten, ikke symptomet.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Bybetjenter melder om aggressive bilister

Samtidig er det ikke lett for kommunen å håndheve. Bybetjentene melder om aggressive bilister som ikke bare ikke bryr seg om loven, men heller ikke ansattes ve og vel. Flertallet av anmeldelsene for vold og trusler blir dessverre henlagt. Her bør kommunen vurdere hva de kan gjøre for å få håndhevingen til å bli tryggere og mer effektiv.

En mulighet er kroppskameraer, som ikke bare kan bidra med bevismateriale i en eventuell sak, men med sitt blotte nærvær kan advare aggressive typer om at de neppe kan gå løs på noen for å gjøre jobben sin.

En annen mulighet er å se om man kan droppe de gule lappene under ruta, og heller ha et system hvor gebyret bare kommer hjem i posten, sammen med et bilde som forklarer hvorfor. Da slipper betjenten å måtte utsette seg for fare, og man slipper personvernsutfordringen som garantert ville kommet med kroppskameraer.

Da kunne myke trafikanter faktisk bruke den lille plassen de har blitt tildelt i byens gater, i stedet for å oppleve at en respektløs bilist tilraner seg den. En bilist som ikke har respekt for byens myke trafikanter, vil sannsynligvis kunne opparbeide seg en respekt for loven, om den bare håndheves.

Det vil komme myke trafikantene til gode, og også alle oss andre bilister som ønsker oss en trygg og forutsigbar trafikkhverdag, uten å bli utsatt for bilister som kjører som om de er hevet over loven og resten av oss.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos nye debattside Oslodebatten

Les også

En pappa som har gitt opp både livet og Nav

Les også

Islams hus har utfordringer

Les også

Da jeg først havnet bakpå ble fallet ekstra stort

Les også

Kjærlighetssorg på CVen