Ruters ledelse og kommunikasjonsfolk har ikke hatt noen god januar, for å si det mildt. Likevel kom det en ganske oppsiktsvekkende uttalelse på NRKs nyhetsmorgen tidligere denne uka.

– Vi har et kollektivtilbud som er et av de beste i verden, sa Ruters direktør for samfunnskontrakt og kommunikasjon, Elisabeth Skarsbø Moen.

Uttalelsen speilet verken kundenes opplevelse denne vinteren, eller speilhålka vi de siste dagene har vært nødt til å gå på når bussen ikke kommer som den skal.

Som en dreiebok fra Hollywood

Nesten daglig har det vært trøbbel. Kulde eller mildvær, snø eller regn. Det virker som at Oslos kollektivtransport sliter nesten uansett hva som treffer byen denne vinteren.

Og det kan neppe være en overdrivelse å si at Ruter sliter med egen historiefortelling. Sånn er det også i dag.

Klokken 14.30 skulle Ruters ledelse i ekstraordinært eiermøte med politikere fra Oslo og Akershus for å forklare hva de gjør for å forhindre nytt busskaos. Nærmest som i ei dreiebok fra Hollywood, var Oslo få minutter senere rammet av nytt kaos i kollektivtrafikken.

Et øyeblikksbilde fra Avisa Oslos forside, viser det litt komiske i situasjonen.

Saken «Her kommer Ruter til det lukkede møtet om busskaoset», måtte raskt følges opp med nyhetsoppdateringene «NÅ: Forsinkelser og innstilte bussavganger» og «SISTE: Kaos på T-banen: Flere linjer må kjøre alternative ruter», som etter en times tid kunne oppdateres med at togene begynte å gå igjen.

Nestor måtte gå hjem

Selv var jeg på vei hjem fra kontoret, men snudde i døra for å skrive denne teksten. I likhet med tusenvis av andre reisende, var jeg ikke sikker på hvordan jeg skulle komme meg hjem. Så da kunne jeg heller jobbe litt ekstra.

Nå skal jeg snart ut i Oslo-ettermiddagen og se om det er noe som går som det skal. Skulle jeg ha sånn flaks at jeg når middagen med resten av familien, kan jeg imidlertid love at det ikke vil føles som at det er takket være en kollektivtransport i verdensklasse.

Men det er slett ikke sikkert. For akkurat kom det inn følgende bilde fra en av våre journalister.

Mens jeg venter, kan jeg lese om Nestor som måtte ta beina fatt for å komme seg hjem fra jobb. I tillegg blir det spennende å sette seg inn i de 27 tiltakene som Ruter i dag har lagt fram for å rydde opp i kaoset på kort og lang sikt.

Møtte politikerne med ydmykhet

– Jeg opplever at Ruter har møtt oss med ydmykhet og ikke minst at de har vært veldig lei seg for at det er så mange reisende som ikke har kommet frem i tide, sier Håkon Snortheim, samferdselsråd i Akershus.

Det er i det minste en start. Nå gjenstår det å se om forbedringstiltakene holder ruteplanen.

Men la det være klart: Oslos befolkning trenger ingen flere unnskyldninger eller beskrivelser av en kollektivtransport i verdensklasse. Vi trenger at buss, trikk og bane kommer når de skal.