Oslo kommunes nye regulering av elsparkesykler iverksettes fra begynnelsen av september, og Bolt er en av operatørene som søker om tillatelse om utleie.

Den nye ID-verifiseringen betyr i praksis at alle brukere må laste opp et bilde av seg selv i tillegg til gyldig ID, som for eksempel pass eller førerkort, før de kan benytte seg av Bolt sine elsparkesykler.

Hvorfor lansering i Bergen først, og når lanseres dette i Oslo?

– Vi har hatt en dialog med Bergen angående dette i den innledende fasen av Bergens pilotprosjekt. Vi kommer derfor til å lansere der først før vi planlegger å lansere i Oslo i løpet av høsten, sier norgessjef i Bolt, Jose Rei.

Dermed vil Bolt operere med en aldersgrense på 18 år fra og med høsten, skriver de i pressemeldingen.

– Dessverre så er kjøring blant mindreårige et økende problem for bransjen. Barn og tenåringer har ikke samme forutsetning, eller erfaring, for å ferdes i trafikken, som det voksne har.

Bolt tror ID-verifiseringen vil ha stor betydning for fremtidig bruk av sparkesykler.

Hva tenker dere om ungdommer som vil forsøke å lure denne ID-verifiseringen?

– Bankkort vil ikke være gyldig ID ettersom disse inneholder kredittdetaljer, noe Bolt ikke ønsker tilgang til. Alt dette vil forhåpentligvis gjøre det mer utfordrende for unge under 18 år å få tilgang til appen. Vi ønsker også å oppfordre alle foreldre til ikke å gi barna tilgang til appen. Barn skal ikke bruke elsparkesykler, sier Rei.

Vi håper at våre konkurrenter vil følge i våre fotspor og at dette vil bli et minstekrav i fremtidige anbud, sier Rei.

Stille flere krav

Voi har hatt 18 års aldersgrense siden dag én vi har operert i det norske markedet, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde.

De har også etablert ID-verifisering i utvalgte markeder i Storbritannia og evaluerer for øyeblikket løsningen.

– Etter hva jeg vet har ikke Bolt testet dette før, så det blir spennende å se hvordan piloten vil fungere i det norske markedet og om de kan fastslå om det har noen effekt. ID-verifisering bidrar til å hindre uønsket bruk av mindreårige, samtidig vet vi ikke hvor stort problem dette egentlig er.

Derfor er det for tidlig å si om ID-verifisering har noen klar positiv effekt på sikkerheten, mener Gjerde. Hun tenker det er veldig mange andre krav kommunen kan stille i et anbud for å øke sikkerheten.

– Som for eksempel krav til kvalitet på selve elsparkesykkelen. Voi har for eksempel blinklys på våre, og det håper vi snart alle de andre utleieaktørene får på plass også, avslutter Gjerde.

Nye parkeringsregler

I dag må alle som bruker en Bolt-sparkesykkel sende inn bilde av den parkerte sykkelen etter endt tur.

Disse bildene skal nå brukes til å eliminere uforsvarlig parkerte sparkesykler, skriver selskapet.

Hvis du har parkert sparkesykkelen feil en gang får du en advarsel. Gjentas hendelsen blir du blokket fra tjenesten i en dag.

– Men hvis en bruker fortsetter å parkere uforsvarlig vil de risikere å bli utestengt fra tjenesten vår på livstid.

Hvor mange advarsler må til før brukeren utestenges?

– Hvorvidt en bruker blir blokkert fra appen vil komme an på hyppighet av mottatte advarsler og grad av uforsvarlig parkering. Hvis vi derimot ser at en bruker er mindreårig vil vi utestenge brukeren med en gang. Dette vil gjelde frem til vi får implementert ID-verifiseringen i alle byer.

Kriteriene for uforsvarlig parkering:

  • Hvis brukeren parkerer elsparkesykkelen slik at den blokkerer for utleie av andre elsparkesykler. Dette vil også gjelde hvis sparkesykkelen blokkerer andre operatørers sparkesykler.
  • Hvis brukeren parkerer elsparkesykkelen i bilvei, eller i veien for annen trafikk.
  • Hvis brukeren parkerer elsparkesykkelen slik at den hindrer fremkommelighet på fortau, eller på offentlige eller private plasser.
  • Hvis brukeren parkerer elsparkesykkelen på en måte som oppleves som farlig for fotgjengere eller andre kjøretøy.

Bolt har også et annet sikkerhetstiltak de kaller «Nybegynner-modus», som regulerer makshastighet og akselerasjon, sikkerhetsadvarsler via talefunksjon.

Hvordan fungerer denne talefunksjonen?

– Stemmen, som for øvrig er på norsk, gir blant annet føreren beskjed om at de kjører inn i parkeringsfri sone, lavfartssone eller at batteriet er flatt. Ved endt tur vil stemmen også minne brukeren på å parkere elsparkesykkelen riktig og at de må huske å vaske hendene.

LES OGSÅ: