Årsaken er at Unibuss har holdt tilbake penger som skulle betales til den tyske produsenten for 76 elbusser.

Opplysningen kommer fram i et dramatisk brev fra Unibuss' eier Sporveien til byråden for samferdsel.

Der hevder de at Man, rett før levering av bussene, meldte fra at kjøretøyene ble tyngre enn avtalt for bussene som kjører på Oslo øst.

Krever utbetaling

«Man har vedkjent seg forholdene, men bestrider Unibuss' anledning til å holde igjen oppgjøret for bussene og har tatt ut stevning mot Unibuss» står det i det hemmeligstemplede brevet.

Avisa Oslo er kjent med at Oslo tingrett har mottatt en sak hvor Man har saksøkt Unibuss, men kjenner ikke til hvor stor sum som er holdt tilbake.

«Avvik ble umiddelbart meddelt Ruter, som varslet sanksjoner», står det videre i brevet fra Sporveien. Sanksjonene fra Ruter er økonomiske og er rettet mot Unibuss for å ikke levere busser i tråd med det de lovet.

Da stevningen tikket inn til Oslo tingrett tidligere i år, skjedde på verst mulig tidspunkt. Unibuss kjemper en desperat kamp for å unngå konkurs. Forhandlingene med Ruter har gjort det krevende å løse situasjonen med Man samtidig.

Utviklingen står i sterk kontrast til den tyske produsentens pressemelding fra desember 2022. Der ble kontrakten beskrevet: «Perfekt match: 76 Man elektriske busser til Norges grønne hovedstad».

Tyngden fikk konsekvenser

Konsekvensene av at bussene ble tyngre enn avtalt, gjør at de kan frakte færre maksantall av passasjerer, samt at de bruker mer strøm enn lovet. Sistnevnte ble et stort problem under vinterkaoset i januar.

Unibuss ønsker ikke å kommentere saken.

Heller ikke Man ønsker å kommentere saken.

– Vi er nettopp i gang med en dialog med Unibuss. Så lenge denne dialogen er i gang, ønsker vi i sakens natur ikke å kommentere interne anliggender mellom de partene, skriver kommunikasjonssjef Claus Lindholm i Man Skandinavia til Avisa Oslo.

I en tidligere sak da de ble kritisert av Ruter for å levere busser som ikke sto til forventningene i kontraktene, svarte Lindholm følgende.

– Vi er ikke fornøyde med situasjonen hvor en av våre kunder, Unibuss, risikerer å få krav fra Ruter, svarte han i januar.

Man er en enorm aktør i bussbransjen. I 2021 viser selskapet til inntekter på 11 milliarder euro.

Les også

På sporveien av den tapte tid: Skal kommunen virkelig slå seg selv konkurs?