I sitt budsjettforslag forslår byrådet å bruke 54 millioner på å videreføre satsingen med bilfritt byliv.

«Byrådet ønsker å tilrettelegge bedre for myke trafikanter og bedre fremkommelighet for kollektivtransport gjennom arbeidet med Bilfritt byliv. Kjerneområdet for innsatsen er fra og med 2020 utvidet fra å gjelde sentrumskjernen til også å omfatte Tøyen og Grønland,» heter det i forslaget.

Nøyaktig hva disse 50 millionene skal gå til, står det derimot svært lite om i forslaget.

Avisa Oslo stilte derfor oppfølgende spørsmål til byråd for byutvikling Hanna Marcussen (MDG).

– 54 millioner til bilfritt byliv. Hva skal det går til og hvor skal det brukes?

– Jeg ønsker at fokuset på det skal være på å komme i gang med permanente opparbeidinger av gågater og ikke minst satsing på lekeplasser og satsing på grønne og trivelige områder i byen. Men særlig dette med gågater er viktig, svarer Marcussen.

– Hvor skal gågatene være?

– Der er det flere som jeg har aller mest lyst til, blant annet Kirkegata. Det er klart at opparbeidingen vil ta lang tid, men det å nå få trøkk på og komme i gang de gågatene er viktig. Kirkegata skal jo bli den store nye gågata som krysser Karl Johan, sier byråden.

I byrådserklæringen står det at det er fem gågater som byrådet skal starte opp arbeidet med. Disse er Kirkegata, Akersgata, Skippergata, Gata Grønland, og Markveien

Byråden mener at det viktigste med Kirkegata er å knytte flere deler av byen sammen.

– Jeg tror at det vil bidra til å knytte for eksempel Kvadraturen mye tettere med sentrum som sådan. Det er kanskje noe av det aller viktigste. Det vil få flere folk inn i Kvadraturen og få mer liv der. Ikke minst vil det få en nord-sør-gågate som vil knytte byen sammen med fjorden bak, sier Marcussen.

– Vil det medføre ulemper for bilistene?

– Jeg vil heller si at det vil føre til mye større fordeler for forgjengere og for syklister og ikke minst de myke trafikantene, særlig barn i byen, svarer byråd Marcussen.

Satsing på sykkel

Samtidig kommer en satsing på sykkelveier, dersom byrådet får de som de vil:

«Byrådet setter av 13 mill. i2022 og 16 mill. årlig i resten av økonomiplanperioden for å øke kapasiteten i arbeidet med ny og oppgradert sykkelinfrastruktur.»

Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG) mener en styrking er på sin plass.

– Det er jeg veldig fornøyd med. For vi har hatt planer om å bygge ut sykkelveinett i Oslo i mange tiår, og det er ikke før de rødgrønne og MDG kom inn i byråd at dette har blitt en supersatsing. Nå styrker vi den. Det er ganske krevende prosesser for å få bygd ut skikkelige opphøyde sykkelveier, og da trenger vi mer kapasitet til å planlegge de prosjektene.

– Hvordan kommer folk til å merke denne satsingen?

– De kommer til å merke det ved at det blir bedre å sykle i byen, tryggere. Det er nå en kraftig økning av andelen mennesker som oppgir at det er tryggere å sykle i byen. Det skal være trygt å sykle i Oslo, enten du er åtte eller åtti år. Da er det avgjørende med god sykkelinfrastruktur.

Stav trekker fram at en satsing på sykkel også er en satsing for fotgjengere.

– Dette er også helt avgjørende for å gjøre det tryggere å gå. Veldig mye av det vi gjør for syklister er også en gangsatsing. Både at vi snevrer inn kryss og gjør det tryggere for skolebarna, men det er også en satsings for trygge skoleveier.

LES MER OM BUDSJETTET HER: