(Nettavisen): Fellingene av trærne i Olav Vs gate, som går langs Saga Kino, skapte furore for et års tid tilbake. Prosjektet var del av byrådets storsatsing Bilfritt Byliv, hvor gaten er blitt gjort om til en gågate.

Prosjektet ble både forsinket og hadde en voldsom kostnadsgalopp. Men det som skapte mest engasjement var at byrådet valgte å fjerne de gamle og ærverdige trærne i gaten, og erstattet dem med nye trær.

Million-prosjekt

Nå er tallene klare for hva trær-prosjektet faktisk kostet.

I et nytt brev fra miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg til bystyret, forklares de ulike kostnadene ved prosjektet. Totalt kostet det 3,8 millioner kroner å erstatte de gamle lindetrærne som sto i gaten.

Regning for 12 trær

Olav Vs gate ble det plantet 12 lønnetrær som erstattet de gamle lindetrærne.

  • Etablering av vanningsanlegg: 187.865 kroner
  • Etablering av vekstbed: 1.392.111 kroner.
  • Etablering av trær: 264.222 kroner.
  • Oppstøtting og beskyttelse: 1.793.634 kroner.
  • Fjerning av eksisterende trær og røtter: 166.849 kroner.

SUM: 3.804.681 kroner.

Kilde: Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel

Det betyr at for hvert nye tre som ble plantet i Olav Vs gate, kostet det drøyt 317.000 kroner.

Det dyreste var ikke fellingen av trærne, men etableringen av de nye. Hver enkelt tre trenger eget vekstbed med integrert vanningsanlegg. Totalt ble det brukt over 300 kubikkmeter med jord.

– Fisletrær

Trærne som ble valgt til å erstatte de gamle lindetrærne var også spesielt dyre. I brevet forklarer byråd Lan Marie Berg (MDG) hvorfor.

– Det ble gjort en gjennomgang i forkant av anskaffelsen av trær hvilke arter som kunne passe miljøet. Valg av rødlønn ble gjort basert på kriterier som frukter, blomstring, farger, kroneform og stamme. Det var ønskelig med høystammede trær med smal kroneform som slipper gjennom sollys, skriver Berg i brevet.

Byrådet har lansert ønske om å plante totalt 100.000 trær i Oslo innen 2030. Det er lite trolig at de fleste plantingsprosjekter vil ha samme kostnadsramme som Olav Vs gate, men dersom så var tilfelle, ville regningen blitt på 31,7 milliarder kroner.

Cecilie Lyngby som er politiker for Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), mener hele prosjektet er trist.

– Dette er galskap. De har satt opp noen fisletrær som det vil ta fryktelig mange år før de blir store, sier hun til Nettavisen.

FNB-politikeren mener gaten burde vært som den var, og at spesielt trærne som sto der hadde fått bli værende.

– De trærne som sto i Olav Vs gate var fantastiske, sier Lyngby.

Pandemipause for trær og sykkelfelt

Byrådet har kjørt på videre med trefelling for å etablere sykkelfelter, noe Nettavisen har omtalt en rekke ganger den senere tiden. Lyngby mener dette faller inn i en helt feil prioritering fra byrådets side.

– Med pandemien mener jeg alle slike prosjekter burde settes på vent. Pengene burde heller fordeles på næringslivet som virkelig har behov, og ikke minst for å styrke det psykiske helsetilbudet. Det er så mange som sliter nå. Jeg ville fokusert på det fremfor trær og sykler, sier hun.

Byråden selv avviser kritikken, og mener det var riktig å satse på disse trærne på tross av den høye prislappen.

– Kostnader for planting av trær i byen varierer avhengig av plassering av trærne, type tre og forhold under bakken. I Olav Vs gate var det behov for vanningsanlegg, vekstbed, og rister, så kostnaden er høyere enn for eksempel i en park, sier Berg og legger til:

– Om de samme trærne skulle vært plantet i en park ville kostnaden vært mye lavere, men jeg tror det er få som ønsker seg en by uten trær bare fordi det er billigere å plante i skogen eller parker. Trær og grønt gjør byen mye triveligere, og det mener jeg bestemt at er verdt å satse på, sier Berg til Nettavisen.

Kutter

Byrådet har fått kritikk for å være nødt til å kutte i lovpålagte tjenester, og som Nettavisen omtalte i høst, var det en kuttrunde i viktige tjenester hos Bymiljøetaten.

– Føyer dette seg inn i en rekke hvor Oslo kommune må kutte i lovpålagte tilbud, men bruker mye penger på trær, utekontor, miljøhovedstaden og sykkelfelt?

– Jeg er helt uenig i påstander om at oppgraderingen av gata er unødvendig. Vi har bygd om en grå, trist og bildominert gate til å bli en trivelig gå gate som er mye hyggeligere for folk å gå og oppholde seg i. Det er plass til arrangementer, folk kan sette seg ned med en kaffe og det er god plass til uteservering, sier Berg.