Byrådet utsetter innføringen av billigere billetter i kollektivtransporten til 1. april. Det kommer fram i byrådets tilleggsinnstilling til budsjettet, som ble lagt frem torsdag ettermiddag.

Den nye løsningen Reis, hvor man får billigere enkeltbilletter desto mer man reiser, skulle egentlig innføres ved nyttår.

I budsjettforslaget fra tidligere i høst hadde byrådet satt av 200 millioner kroner til produktet. De anslår at de vil spare 50 millioner kroner ved å utsette innføringen.

Byrådet kunne med brask og bram annonsere prisreduksjonen tidligere i høst.

«Yes! Nå skal enkeltbilletter bli billigere jo mer du reiser, med inntil 40 prosent rabatt», skrev byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG).

«Nå skal det bli billigere å kjøre bane, trikk og buss i Oslo!», skrev byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Dette er Reis

Men:

Om du trodde priskuttet betød en senking av standardprisen for en enkeltbillett, som i dag er på 39 kroner for én sone, må du tro om igjen.

I Oslo-budsjettet, som legges frem onsdag klokken 13.00, har byrådet satt av 200 millioner kroner til lavere billettpriser. Det skal gjøres på to måter:

Ved å rulle ut billettproduktet Reis til alle reisende. Ved å utvide familierabatten.

Dette er Reis

Siden vinter har Ruter testet ut Reis på en liten gruppe reisende gjennom Ruter-appen. Nå skal løsningen altså rulles ut til alle reisende på sikt.

Nøyaktig når det kan tas i bruk, er usikkert. Byrådet har gitt Ruter frist til våren. Ruter selv har ingen dato for når det er klart.

Reis ble laget som et svar på ønsket om mer fleksible billettyper når flere kommer til å ha hjemmekontor. Utfordringen var som følger: Hvordan få de som reiser ofte nok til at enkeltbilletter er dyre, men for sjelden til at det lønner seg med månedskort?

Med Reis opparbeider kundene seg en personlig rabatt, som baseres på hvor hyppig kunden reiser til enhver tid. Utgangspunktet er prisen for en enkeltbillett. Etter hvert vil du se at du får rabatt, basert på hvor hyppig du har reist de siste 30 dagene.

Rabattnivået går opp og ned. Makstaket er på 40 prosent rabatt.

Ikke makstak

Er du borte på ferie en uke, vil du se at rabattnivået har sunket når du skal reise kollektivt neste gang.

Det er ikke et makstak på summen betaler, slik at det er fullt mulig å betale mer på en måned enn man gjør for et månedskort. Da Avisa Oslo omtalte prosjektet før sommeren, fortalte Christoffer Bølum i Ruter at flere av de som har vært med på testingen, gladelig betalte mer enn prisen for månedskort (814 kroner). De verdsatte fleksibiliteten.

– Du slipper å forplikte deg til 814 kroner og 30 dager fram i tid. Man må ikke utnytte månedskortet og reise så mye som mulig. Derfor legger også Reis til rette for at kundene velger å ta sykkelen eller beina fatt på kortere strekninger, noe som kommer alle parter til gode, sa Bølum.

Byrådet sier selv at de i snitt kutter prisene på enkeltbillettene med cirka 20 prosent.

Før sommerne vedtok bystyret at familierabatten utvides til også å gjelde på hverdagene. Det blir gratis for opptil fire barn i følge med voksne etter klokken 18 på hverdager.

Tidligere har denne rabatten kun vært gjeldende i helgene.