Antallet elsparkesykler i byen har blitt kraftig redusert siden de inntok hovedstaden. I 2019 spratt de opp på hvert gatehjørne nesten over natten. På det meste var det nærmere 20.000 av dem i byen, men etter innstramminger fra det rødgrønne byrådet i 2021 ble antallet redusert til rundt 8.000. Det ble også innført «åpningstider» der sparkesyklene ble stengt mellom klokka 23.00 og 05.00.

Dette ble gjort både på grunn av overfylte gater og på grunn av det høye trykket på legevakta, som følge av sparkesykkelulykker – mange av dem i beruset tilstand.

I et forslag, som skal på høring i dag, åpner byrådet for å mykne opp elsparkesykkel-reglene, skriver Aftenposten.

Trosser advarslene

Selv om fyllekjøring med elsparkesykler både var og er et problem, argumenterer samferdselsbyråd Marit Vea (V) for liberalisering av reglene.

– Nattestenging hindrer bruk av tilbudet i en periode av døgnet med redusert kollektivtilbud, hvor mikromobilitet kan oppleves som et trygt alternativ, og det er lite annen trafikk. Bergen og Trondheim har i ulik grad åpnet for utleie om natten, med positive erfaringer så langt, sier hun til avisa.


Reglene for utvidet åpningstid skal vurderes i samråd med blant annet legevakten, opplyser Vea.

Vil øke antallet

I dag er antallet sparkesykler regulert etter soner i byen, som grovt sett følger ringveiene.

Byrådet vil beholde antallet sparkesykler innenfor ring 1, men fjerne antallsbegrensningen utenfor ring 3. Forslaget støttes av Ruter og Bymiljøetaten.

I tillegg til å løsne på antallet vil de også kreve at elsparkesykkel-selskapene deler sine data med Ruter, slik at busselskapet kan informere sine kunder om tilgjengelige sparkesykler langs sine holdeplasser.

Forslaget skal ut på høring i åtte uker.