Høyre har nemlig mange ganger sagt at de støtter sykkelsatsingen. Problemet kommer når de fagre løftene skal omsettes til praktisk politikk.

Dette har vi sett mange steder. I Gyldenløves gate på Frogner stemte Høyre for sykkeltilrettelegging i Oslos sykkelstrategi, men da naboene ble indignerte, snudde de og var mot. Tidligere ordfører Fabian Stang stilte opp med lenker, riktignok av papir. Papirlenker er en god metafor over holdbarheten i Høyres valgkampløfter når det kommer til sykkel.

Det ferskeste eksempelet finner vi i Ullevålsveien. Det gammeldagse, smale sykkelfeltet er ærbødig malt utenom de parkerte bilene. Skulle noen åpne en bildør, får man velge mellom å sykle brått ut i trafikken, eller få et ublidt møte med metall. Lenger ned i veien er et stort kryss ved Waldemar Thranes gate, der en syklist i fjor ble påkjørt og drept. Denne strekningen skal nå få oppgradert tilrettelegging som vil gjøre gata tryggere.

Men det skjer mot Høyres vilje. Faktisk er de villige til å stoppe hele prosjektet etter at byggingen er i gang og millioner kroner allerede er brukt. Er man ikke for oppgradering her, så er det vanskelig å skjønne hvor i Oslo man mener det trengs trygg sykkeltilrettelegging. Flere gater kunne vært nevnt, som Grefsenveien, Løvenskiolds gate, Professor Dahls Gate og Johan Svendsens gate.

Skikkelig sykkelsatsing blir for dyrt?

Både bystyret og stortinget er enige i at vi skal ha en kraftig økning i sykkelandelen i årene som kommer. Da må vi gjøre byen trygg for alle. MDG ønsker oss en by der alle kan sykle trygt, uansett alder eller kjønn. Derfor har vi sørget for et enormt taktskifte i sykkeltilretteleggingen. Før de borgerlige mistet makten i Oslo i 2015, bygde de i snitt mindre enn to kilometer sykkeltilrettelegging per år. Bare i fjor bygde vi 26 km.

Resultatene taler for seg selv: Andelen Oslofolk som opplever at Oslo har blitt en trygg sykkelby har tredoblet seg. Vi har sett over 50 prosent vekst i sykkeltrafikken over Oslos egne sykkeltellere siden 2015. Trenden bekreftes av de foreløpige tallene fra Statens Vegvesens Reisevaneundersøkelse, som viser en økning i sykkelandel fra 6 til 9 prosent.

Når Lindboe mener sykkelsatsingen er dyr, så glemmer hun at den gir kommunen en solid samfunnsøkonomisk gevinst i form av mindre forurensing, bedre folkehelse, færre ulykker og mer trivsel. Det står i skarp kontrast til motorveiprosjekter som E18 vestkorridoren, som Oslo Høyre har kjempet for. Høyre bruker gjerne 60 milliarder kroner på en samfunnsøkonomisk ulønnsom motorvei som pumper flere biler inn i byen, men å bruke en brøkdel av pengene på en skikkelig sykkelsatsing, blir for dyrt.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Les også

Uklokt å bygge sykkelveier nesten ingen bruker. Ligger de på feil sted?

Høyre ved roret er en bråbrems

Den store satsingen både på kollektiv, sykkel og gange gjør at Oslo har blitt en mye bedre og mer miljøvennlig by å bo i. Når flere velger sykkelen blir det bedre plass på banen, bussen og trikken i rushtrafikken, og det blir tryggere på fortauene når folk får egne sykkelfelter. Det er ikke mange år siden byrådet måtte be barn, eldre og hjerte- og lungesyke om å holde seg inne på kalde vinterdager da lufta var direkte helseskadelig. Sånn er det heldigvis ikke lenger, takket være vellykket grønn politikk.

Historien viser at det vi får med Oslo Høyre ved roret er en bråbrems i sykkelutbyggingen. Høyre er ikke et sykkelparti. Det er et parti som stemmer for sykkelplaner, men er mot gjennomføring av planene. I kampen for en bedre og grønnere by, trenger vi grønn gjennomføringskraft, ikke blå bremseklosser.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Tør Høyre å vise hvordan de vil prioritere trygghet på sykkel?

Les også

Jeg sykler overalt. Men på åtte år er det nesten ikke blitt flere syklister i Oslo

Les også

Det blir mindre lettvint å kjøre bil, men umulig blir det ikke

Les også

«Hvilke bydeler er den berømte Oslo-ghettoen, så vi slipper å se der?»