1. juli stenger Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Det kommer fram i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Varsler køer

Mens Hammersborg tunnelen skal bygges om og senkes under det nye regjeringskvartalet, skal Vaterlandstunnelen oppgraderes. Byggeperioden er på tre år.

– Nå har vi så god oversikt at vi kan sette stengedatoen. Vi velger å stenge Ring 1 når trafikken er lav og det er mindre trykk på kollektivtrafikken. På den måten vil vi legge til rette for en mykere overgang til nytt trafikkmønster og nye ruter for kollektivtrafikken, sier prosjektleder for Ring 1- prosjektet i Statens vegvesen, Elin Hermanstad Havik.

Til vanlig kjører det 17.000 biler på strekningen som nå stenges. Når trafikantene må finnes seg andre ruter, vil det bli flere køer på et allerede presset vegnett.

– Statens vegvesen vil legge til rette for omkjøring på riksveinettet. Vi vil løpende følge opp tiltakene både gjennom ferien og når trafikken bygger seg opp igjen etter ferien, og eventuelt gjøre justeringer, sier Halvard Gavelstad, prosjektleder trafikk i Statens vegvesen.

Ber folk la bilen stå

Statens vegvesen sier at nødetater, vareleverandører, tjenesteleverandører og kollektivtransporttilbydere må få prioritet på veinettet.

– Privatbilister som har et valg bør kjøre mindre og heller velge kollektivtransport, sykkel eller gange», sier Elin Hermanstad Havik og legger til:

– Statens vegvesen oppfordrer bilistene til å bruke Ring 3 og E18 fremfor bygatene nord for Ring 1. Vegvesenet ønsker at minst mulig trafikk skal finne veien til bygatene.

Ruter opplyser at de jobber for å minske konsekvensene for dem som bruker kollektivtrafikken.

– Det viktigste er å sørge for at de reisende får et best mulig tilbud selv når Ring 1 stenger. Det er umulig forutse nøyaktig hvor store konsekvensene blir, men vi gjør alt vi kan for å begrense dem for de som reiser kollektivt. Vi har funnet gode løsninger for bussene som i dag går gjennom tunnelen, og vil jobbe med å informere de reisende i god tid før stengningen om konsekvensene for sin rute, sier Snorre Lægran, plandirektør i Ruter.

– Kaos

– Statens stenging av Ring 1 kommer til å bli krevende for Oslo. Trafikkanalysene som er gjennomført viser at trafikken vil øke i gatene over store deler av indre by. Det kan betyr mer kø og kaos, og dårligere fremkommelighet for kollektivtrafikk, syklister og gående. Jeg forutsetter at Statens vegvesen gjør alt det de kan for å redusere de negative konsekvensene for Oslo-folk, sier byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), til Avisa Oslo.

Hun påpeker at kommunen er i gang med å gjennomføre tiltak som skal redusere ulempene, men at hun frykter trafikkaos.

– For meg er det viktigste å sikre at nødetatene kommer frem og at fremkommeligheten er god for kollektivtrafikk, syklister og gående. Det er viktig å legge aktivt til rette for at folk kan la bilen stå. Jeg står fast ved at de tiltakene kommunen gjør for å sikre god trafikkavvikling under stengingen må betales av staten som prosjekteier, sier Vea.