Grunnen er de såkalte sporfeltene på trikkenettet, som ikke er fullt ut tilpasset de nye trikkene. Sporveien kartlegger for øyeblikket hele trikkenettet, forklarer konsernsjef Cato Hellesjø til Avisa Oslo.

– Det er en liten forsinkelse, men det er vi selv som har sikkerhetsansvaret. Alt skal være trygt og sikkert. Vi begynner ikke, og har heller ikke lov til, å ha med passasjerer før alt er i orden, sier Hellesjø.

For øyeblikket er tre av de nye trikkene i Oslo. De testkjøres uten passasjerer på nattetid. Sporveien har nå et sterkt håp om at de kan kjøres med passasjerer i januar. Tidligere er det sagt at de nye trikkene skulle være klare i løpet av året.

Etter testkjøringen med passasjerer skal resten av de totalt 87 nye trikkene kjøpes inn. De skal være på plass innen utgangen av 2024.

– En del av sporfeltene våre er fra 80-tallet. De viste seg å være mer utfordrende enn forutsett i møte med de nye lavtgulvstrikkene. Det har gjort at vi har måttet se på hvert eneste av de 300 sporfeltene. Vi har måttet tydeliggjøre hvilke som er helt ok, og hvilke som må modifiseres, sier Hellesjø.

Han presiserer at andre ting i testingen har fungert veldig bra, som teknologi og tilkoblingen til datamaskiner.

– Dere har et sterkt håp om januar?

– Det er et sterkt håp, bekrefter Hellesjø.