Kollektivprisene i Norge har skutt til himmels. Faktisk har de i årevis økt mest i hele Europa, godt hjulpet av at Erna Solberg økte momsen på kollektivreiser i flere omganger da hun satt med makten – med 50 prosent. Og i de lokale forhandlingene om bompenger i Oslo og Viken har Høyre også tvunget gjennom økte kollektivpriser.

Høyre gikk også imot å kutte prisene i forhandlingene om Oslos kollektivtransport, så sent som i fjor.

Det høres altså litt hult ut når Unge Høyre kritiserer byrådet for å ikke kutte billettprisene for studenter. Den 16. april innførte vi jo nettopp det nye fleksible billettproduktet Reis, hvor du får mer rabatt jo mer du reiser og inntil 40 prosent, også om du er student.

Les også

Å kjøpe voksenbillett svir i lommeboken

Studenter i dag får rabatt på månedskort, men jeg er enig med Unge Høyre at det gjerne kunne vært enda billigere. Når studenter som «Line», som sier «man velger mat istedenfor billett» når man bare har 1500 kroner igjen på kontoen etter at de faste utgiftene er betalt.

Da MDG i byråd i desember innførte en kampanjerabatt på månedskort før jul, kjøpte «Line» sitt første månedskort på flere år. Hun var ikke alene. Over 30.000 personer sa at priskuttet fikk dem til å reise kollektivt heller enn med bil. Totalt kjøpte nesten 300.000 rabattert månedskort, og det gjaldt spesielt barn, kvinner og studenter.

Hadde Høyre bestemt, så hadde heller ikke dette blitt noe av. Også de pengene som finansierte denne kampanjen ville Høyre kutte.

Vi vil kutte prisen på månedskortet permanent, med minst 40 prosent: 499,- for voksne, 299,- for studenter, og 249,- for barn og honnør i Oslo. Foreløpig har vi ikke fått med oss Ap og SV på dette, men fagbevegelsen i Oslo er enig med oss. Billigere billetter er effektiv omfordelende miljøpolitikk.

Les også

Billigere billettpriser er ikke noe MDG bestemmer over alene

Derfor vil vi også fjerne alderstaket for studentrabatten på månedskort. Og på Stortinget har vi også foreslått å øke den nasjonale studentrabatten fra 40 til 50 prosent. Sist, men ikke minst: Vi vil utvide dette månedskortet, til å bli et nasjonalt månedskort som kan brukes over hele Norge. Allerede har over 11.000 mennesker signert MDGs kampanje for dette. Jeg vil gjerne vite: Støtter Høyre disse tiltakene?

MDG står i spissen for den største oppgraderingen av Oslos kollektivtilbud siden T-banen ble bygget i etterkrigstiden. Nå kutter vi prisene. MDGs mål er å få alle med på den grønne reisen, uavhengig av alder, funksjonsevne eller lommebok.

Så da gjenstår det bare å ønske Unge Høyre «velkommen ombord.» Fra nå på søndag 16. april koster barnebilletten bare 16 kroner.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Å kjøpe voksenbillett svir i lommeboken

Det ville livet bor i alle, men vi undertrykker det hver dag

Båt i Bestumkilen lindrer sjel og sinn

Umulig å ikke bli forstyrret, selv med lukka vinduer