Mai og juni pleier å være en travel tid for barne- og ungdomsorkestrene landet rundt, med konserter og sommeravslutninger til glede for unge musikere, familie, venner og nærmiljøet. Bak hver enkelt konsert ligger timevis av øvelse og forberedelse for spilleglade barn og unge, og engasjerte instruktører og dirigenter. Men dette blir sannsynligvis ikke noe av i år, i hvert fall ikke i Oslo, hjem til minst 65 orkestre, fra Grorud til Vestre Aker – rett og slett fordi musikkundervisning har blitt stengt sammen med andre fritidsaktiviteter for barn og unge som har helt forskjellig arbeidsformer, og dermed også helt forskjellig smitterisiko.

Prøv å forstå den som kan hvordan individuelle spilletimer med fiolin- eller cellolærer, med alle smittevernregler på plass, utgjør mer smitterisiko enn en vanlig skoledag for den enkelte elev? Digital undervisning er mulig, sies det, men for strykere er dette ikke et reelt alternativ. Det er ikke mange unge som blir glade av å høre ordet «Zoom» for tiden. Den ene bittelille brøkdel av et sekund i overføring av lyd har stor betydning i undervisningssammenheng. Det er utfordrende nok for en elev å holde konsentrasjon under en hel spilletime, men nå må instruktøren også dele elevens oppmerksomhet med lillebror som leker bak, foreldre som multitasker eller dårlig internettforbindelse. På en spilletime med en strykepedagog og en elev er det fullt mulig å holde avstand, lite behov for kroppskontakt og lite spytt og dråpesmitte som sirkulerer.

Vi i UNOF Oslo er veldig glade for at skolene er åpne, men musikkundervisning må slippe til, må slippes fri! Det har ikke skjedd noen ting for ungdom som spiller orkester i 2021! Barna har kanskje fått øve sammen to til tre ganger i løpet av semesteret. Og samtlige konserter og aktiviteter har blitt avlyst. Det burde være mulig å gjennomføre en-til-en undervisning eller øvelser i små grupper inne. Dessverre kan orkesterelever ikke dra nytte av tillatte samlinger utendørs, rett og slett fordi instrumentene kan bli ødelagt av vær og vind!

Vi krever at vedtakene om fortsatt digital undervisning av individuelle timer i musikkskolene og orkestrene i Oslo kommune revurderes i lys av reel kunnskap om hvordan musikkundervisning foregår. Vi må slippe til fra 21. mai! Alternativet er at elevene mister motivasjon og utvikling, barne- og ungdomsorkestrene mister elever, og musikk-Norge mister sitt aller viktigste rekrutteringsgrunnlag. Vi støtter musikkpedagog Torfinn Hoffart når han spør: «Er beslutningen om å frata tusenvis av barn muligheten til å komme seg ut av leiligheten for å få en individuell spilletime, eller en samspillsmulighet per uke fattet på riktig grunnlag?». Vi venter svar, vi må komme i gang med fysisk musikkundervisning nå!