Statens vegvesen skal jobbe for at flere kan gå og sykle. Det skriver de på egen nettside: «For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere framkommelighet, vil Statens vegvesen legge til rette for at flere kan gå, sykle og benytte kollektivtransport.»

Per i dag oppfyller ikke Statens vegvesen sin funksjon. De viser gang på gang at de jobber for biler og sjeldent for noe annet. Fra nyere tid kan vi dra frem miljølokket på E18 vestkorridoren som ble fjernet uten å involvere kommunene som ble påvirket. Det siste nå er fjerningen av vikeplikt overfor syklende på Filipstad.

Bakgrunn:

Den nye asfalten ble fjernet over natten

På Filipstad ble det nettopp åpnet ny sykkelvei, der tusenvis av syklister daglig kan sykle uhindret inn til sentrum. Bare noen dager senere flagget Norges Lastebileierforbund at de mente løsningen var farlig. Over natten fjernet vegvesenet den nye asfalten, og ga i stedet syklister vikeplikt.

Vegvesenet sier de har planlagt for dårlig. «Vi har gjort en tabbe. Vi ble rett og slett tatt på sengen», sier seksjonsleder Øystein Tandberg til Aftenposten. Hvordan er det mulig å glemme syklistene i denne planleggingen?

De skylder på at blindsonen til lastebilene er stor også foran kjøretøyet, på grunn av sjåførenes plassering høyt over bakken. Det blir også et problem når ikke lastebilene er villige til å bremse, som Syklistforeningen i Oslo så da deler av styret observerte trafikken på Filipstad 20. juni.

Det er selvfølgelig vanskelig å oppdage syklister når man som lastebilsjåfør kjører mot krysset uten å bremse ned.

«Full stopp»-skilt er løsningen

Denne saken burde løses umiddelbart ved at kjøretøy som kommer fra kaia får «full stopp»-skilt. På lengre sikt kan man se på løsninger som brukes i f. eks Nederland, med lyskryss der syklister som hovedregel har grønt lys, men lyset skifter når det kommer et kjøretøy som skal krysse sykkelveien.

Vi reagerer sterkt på at Statens Vegvesen raskt reverserte en planlagt løsning uten varsel eller høring til berørte parter, og tilsynelatende uten utredning av konsekvenser. Det kan også stilles spørsmål ved om endringen er gjort på lovlig måte. Det er svært spesielt at dette skjedde så raskt etter mottatt klage fra den sterke part i trafikksituasjonen på stedet.

Vi kan ikke akseptere at 5000 syklister får ødelagt deler av sin sykkelvei fordi vegvesenet ikke evner å planlegge kryss med syklister i tankene, og at noen lastebiler ikke kjører etter forholdene, slik trafikkreglene krever.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Uklokt å bygge sykkelveier nesten ingen bruker. Ligger de på feil sted?

Les også

Det blir mindre lettvint å kjøre bil, men umulig blir det ikke

Les også

Tør Høyre å vise hvordan de vil prioritere trygghet på sykkel?

Les også

Da naboene ble indignert, snudde Høyre og var i mot