Storokrysset/Storolokket er svært utfordrende å bevege seg i og rundt for alle trafikanter; fotgjengere, syklister, trikkeførere, bussførere og alle som kjører større og mindre biler, og slik har det vært i årevis.

Tragiske dødsulykker har også skjedd her.

Trafikkavviklingen på lokket sørger også for farlige situasjoner langs Ring 3 vestover grunnet lange avkjøringskøer. I tillegg bidrar rundkjøringen ved Nycoveien og Vitaminveien (mellom XXL og Storosenteret) til kaoset helt tilbake til Ring 3.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Uoversiktlig og utrygt

Som Grefsenbeboer har jeg gjort ulike observasjoner i 25 år i dette krysset; området må være et av de mest uoversiktlige og utrygge stedene å bevege seg i hele Oslo.

Jeg er som mange andre fotgjenger, syklist, trikkepassasjer og bilist i dette krysset.

Det som gjør situasjonen mest kaotisk og farlig er trafikkmengden sammen med flere gangfelt som ikke er lysregulert. Kjøretøy står nærmest stille i alle retninger i store lengder (mellom gangfelt) og sperrer også i stor skala for kollektivtrafikken pga. fotgjengere som ikke «samles opp» ved gangfeltene. Noen «modige» fotgjengere tror også at trikken har vikeplikt i gangfeltene.

Raskt og billig

En billig, rask og enkel løsning som burde vært utprøvd er noen flere lysregulerte gangfelt:

På nedsiden av lokket tilsvarende det som er på oppsiden, nedkjøringen mot Storosenteret og et lysregulert gangfeltet mellom senteret og XXL – totalt 3 stykker. Det siste vil også bidra til avhjelpe kaoset oppe ved Storokrysset og avkjøringen på Ring 3, alternativt det bør her lages en undergang ved senteret for fotgjengere. Busser ved denne rundkjøringen står også og stanger i køen grunnet nevnte gangfelt.

Et stort bidrag

Vi bør ikke være blåøyd og tro at biltrafikken vil gå ned framover selv om det hadde vært fint. Jeg skriver dette da jeg er overbevist om at noen lysregulerte gangfelt vil gi at stort bidrag til å redusere ulykkesrisikoen, bli tryggere og forbedre framkommeligheten i hele området, og ikke minst vil det også koste svært lite å realisere.

Jeg håper noen som har eierskap til planleggingen av framtidig Storokryss vurderer en slik billig, enkel og rask løsning til det beste for oss alle som ferdes der – for i dag er dette helt kaotisk og farlig.

Forslaget i dette innlegget er ikke ment å gjøre det enklest mulig å kjøre bil i området, men å bidra til en trygg og effektiv trafikkavvikling til det beste for alle som ferdes i området.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

Denne feiringen har samferdselsministeren kalt «Nå stenger vi Ring 1, dere, og lager kaos for alle i Oslo!»

Les også

Slik kan byrådslederen løse det andre Ekeberg-løftet sitt

Les også

Det er skjønt når hele Oslo ser ut som en diger kake med marengs

Les også

Nei, det ansvarlige er ikke å vente med den grønne omstillingen