Da jeg begynte å kjøre buss ble bilister anbefalt å la bilen stå og reise kollektivt for å komme frem på dårlige dager. I dag er oppfordringen hjemmekontor for de som kan og bilen for de som må. For kollektivtransporten kan du ikke stole på. Hva har skjedd?

Da jeg begynte å kjøre buss i et privat busselskap for 30 år siden hadde busselskapet ansvaret for rutekjøringen i et område. De foreslo bussruter som ble godkjent av SL (Stor-Oslo Lokaltrafikk) og bestilte busser i samråd med sjåførene.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Bedre tilpasset

Bussene var tilpasset rutene og ruteavgangene med ekstrautstyr bussene kunne få bruk for. De ble utstyrt med skikkelige piggkjettinger som kunne brukes på snø og is. Bussene ble ofte produsert i Norden bygd for nordiske forhold. Bl.a. isolerte med god plass for kjettingbruk. Og bussene hadde forskjellige lengder til sitt bruk.

Vi hadde f.eks. leddbusser med motor og driv på midten, og ikke i hengeren som de nyeste leddbussene har. I tillegg var det montert onspot. Og var det så dårlige forhold som gjorde det vanskelig for visse typer busser, kunne selskapet bytte til mer egnede busser.

Kan bli dyrt

I dag har busselskapene ofte bare 1 til 2 typer busser som gå på de rutene oppdragsgiver har bestemt. Det kan koste selskapet 5000 kroner i gebyr til oppdragsgiver pr. avgang som blir kjørt av en annen type buss. Så når forholdene er dårlig for en leddbuss med driven på hengeren har ikke selskapene andre busstyper å sette inn. Da blir ruten innstilt.

En rute er for øvrig regnet som innstilt hvis ikke alle holdeplasser betjenes. Det vil si at vanskelige kjøreforhold på deler av ruten gjør det like dyrt og vanskelig som å kjøre resten av ruten, da en varslet innstilling kan koste selskapet 15000 kroner pr. avgang. En pris som er lik om hele eller deler av ruten blir innstilt. Selskapene sparer drivstoffutgifter ved å innstille hele ruten.

Spør sjåførene

Jeg har, grunnet vei-/føreforhold, kommet rett før bussavgangen som står på plattformen og lesser passasjerer. Bussen jeg kjørte skulle ha kjørt avgangen 10 minutter før og skal også ha neste avgang som starter 10 minutter etter.

Før løste selskapene dette med å la bussen stå til den kom i rute på avgangen. Nå må man kjøre rett før neste avgang starter og komme forsinket til neste avgang og til neste avgang, for ellers koster det selskapet 30000 kr. Dette kan oppfattes som tidligkjøring av passasjerene, men er forsinkelser som forplanter seg i stede for å løses opp grunnet gebyrer fra oppdragsgiver.

Kollektivtilbudet er i ferd med å bli ødelagt av gebyrer, dårlige og billige løsninger og busser.

Når skal noen ta kontakt med sjåførene igjen for å få innspill til gode løsninger?

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

Nei, det ansvarlige er ikke å vente med den grønne omstillingen

Les også

Blant de beste i verden, sa du? Det føles ikke sånn