Leder for Majorstuen og Bogstadveiens Næringsforening, Jon Annar Berntsen, er ute og gråter i Oslodebatten for de stakkars kundene som ikke får kjøre bilen sin til disken. Han hevder at 27 prosent av kundene kommer i bil, og at de står for 49 prosent av omsetningen.

I så tilfelle burde Bogstadveien vært et eneste langt konkursbo ifjor, de få ukene det var parkering forbudt. Men det var ikke slik det gikk, for omsetningen sank bare med fire prosent.

Trikken må åle seg forbi

«Trikker stanser unødvendig der det faktisk er god klarering for å kunne kjøre videre, og dermed blir stansen rapportert som et problem», skriver Berntsen. Det sier meget om forståelsen, eller rettere sagt mangelen på forståelse, for andre i gaten. De som tar trikk for eksempel, og utgjør en solid andel av kundene.

Berntsen vil ikke ta inn over seg at når trikken må åle seg forbi, er den faktisk hindret. For tiden er overgangen mellom trikk 12 og 11 på Majorstua to minutter. De to minuttene blir fort spist opp i rushtiden, og har du så 2–3 saktekjøringer på vei til holdeplassen Rosenborg er du fort oppe i 5–6 minutter forsinkelse. Da blir det kluss med linje 12 på Kjelsås.

Les også

Trikkemysteriet: Derfor har linjene forsvunnet «sporløst»

Verst er det for trikkelinje 19. I Hegdehaugsveien og hele Bogstadveien kjører Porscher og Mercer som «bare skal» ratte inn og ut av lommer, og ofte sliter med det også.

En ting er nå at vi som kjører trikken får ødelagt vår rute. Det som er verre er alle ombord som har betalt i dyre dommer for at trikken skal være der den skal være, i henhold til oppsatt rute.

Fem minutter forsinkelse på 100 passasjerer er 500 minutter stjålet tid. Gang det med alminnelig industriarbeiderlønn, og du har det reelle tapet i kostnader for samfunnet.

Hvilke kunder er mest verdt?

Når handelsstanden påstår at nesten halvparten av kundene kommer med bil, da farer de med tøv. Så mange parkeringsplasser er det ikke i Bogstadveien. Hvis de er så glade i bilende kunder, da kan de jo flytte til Alna Senter?

Og selv til både Alna Senter og IKEA Furuset kommer kundene med kollektivtransport.

Nå har IKEA åpnet filial i Vinkelgården på Majorstua. Forhåpentligvis vil det skape mere liv der, etter at DnB tok over lokalene til butikkene som skapte liv der før. Og hva oppnår IKEA med slike urbane lokaler? Jo, flere spontane impulskjøp, fordi sjappa ligger midt i glaninga til alle som tar trikk, buss eller bane til og fra Majorstua. De kundene er uansett verdt mye mer enn de kanskje 5–6 som parkerer i sidegatene.

Jeg holder Avisa Oslo fordi den er en god lokalavis. En slags ny Aften Aften, som da den forsvant etterlot seg et hull i lokal dekning for Oslo.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Bussene vi har nå, skal vi ha lenge. Og de spinner på våt asfalt

Les også

«Gud elsket meg» sa damen, men ble jeg lurt?

Les også

Det er for stille i Akersgata. Det er for stille i Bjørvika. Det er for stille på LinkedIn