14. juni vedtok Stortinget en etterlengtet lov som gir kommunene rett til å regulere bruken av elsparkesykler. Allerede nå kunne Oslo ha rullet ut reguleringer som ville fått bukt med hinderløypetilstandene i hovedstaden.

Elsparkesykkelen er blitt et etterspurt og populært fremkomstmiddel. Konseptet er ganske så genialt. Man kan komme seg fra der man er til dit man skal rimelig raskt, uten å tenke på motbakker og potensielle svetteringer. Drevet frem av elektrisk kraft.

I en moderne by, der det er høye krav til trygg og effektiv transport, bør elsparkesyklene ha en plass.

Les også

Legevakten i Oslo: Innfør promillegrense på elsparkesykkel

Men de færreste vil mene at sparkesyklene er problemfrie. Etter inntoget i 2019, har det skapt utfordringer vi blir nødt til å løse. Ulykkesraten må ned, malplasserte sykler må vekk og tryggheten for alle trafikanter må styrkes. Vi kan ikke tillate at fortauene våre blir omgjort til hinderløyper for de gående.

Men et forbud, som enkelte partier har tatt til ordet for, er ikke veien å gå. Kun 9 prosent vil forby dem helt viser en undersøkelse Aftenposten har gjennomført. Samtidig mener 73 prosent at bruken må reguleres strengere, og det forstår vi godt.

Les også

Den store elsparkesykkel-bløffen

Vårt forslag ble lagt vekk

Derfor fikk Høyre, i oktober i fjor, med oss de andre partiene i Oslo bystyre på å igangsette en anbudsprosess etter fjorårets kaos-sommer. Det forslaget ble lagt i en skuff like raskt som det ble vedtatt.

I starten av juni gikk byrådsleder Raymond Johansen og daværende byråd Lan Marie Berg ut i pressen og fortalte hvordan «elsparkesykkel-kaoset skulle løses». Antallsbegrensning, nattestenging og fartsgrenser var overskriftene.

Men disse reglene vil ikke gjelde denne sommeren. Byrådslederen kunne smykket seg med en løsning allerede nå, om han bare hadde fulgt opp bystyrets ønske om et anbud.

Johansen tok ikke muligheten

I en anbudsprosess kunne man stilt krav til enkeltaktører om kvalitet, parkering, hastighet, antall og promillekjøring. Og faktisk løst de utfordringene elsparkesyklene representerer. Til beste for brukere og ikke-brukere. Det kunne man rullet ut umiddelbart etter at Stortinget fastslo at kommunene hadde denne anledningen i starten av juni. Den muligheten tok ikke Johansen.

Hvis brukerne viser hensyn og byrådet rydder opp i kaoset og viser handlekraft, er jeg trygg på at elsparkesyklene vil gli inn i trafikken til både undring og glede for alle trafikanter. Da vil de bli et kjærkomment supplement til den fremtidige mobiliteten i byene.

Les også

Slik fikk Oslo flere elsparkesykler enn noen annen europeisk by