På slutten av 90-tallet lanserte Oslo Arbeiderparti et nytt konsept for hvordan Oslos sjøside skulle utvikles. Vi foreslo at havnefronten skulle åpnes og bygges ut med boliger, og at containertrafikken skulle samles på Sjursøya og Ormsund.

I et fåfengt forsøk på å døpe om det etablerte navnet Fjordbyen, så kom vi opp med navnet Sjøbyen. Forslaget kom ikke lenge etter at Oslo Arbeiderparti hadde lansert ideen om å flytte Operaen til Bjørvika.

Navnet festet seg aldri, men Oslos havneside utvikles akkurat som vi foreslo.

Det er rett og slett usant når Høyre nå ser seg nødt til å påstå (les Høyres innlegg i AO her) at det hadde blitt mer asfalt og biltrafikk med vår plan. Det er vår plan som gjennomføres.

Men dette kommer jo også fra partiet som kjempet knallhardt imot den klart viktigste drivkraften for åpningen av Bjørvika, beslutningen om å legge Operaen dit.

Det var denne avgjørelsen som var nøkkelen for byutviklingen vi har fått nå.

Dette har vært veldig bra for Oslo. Selvfølgelig aller mest fordi vi har åpnet de store områdene langs sjøen for byens befolkning. For meg som har vokst opp her så er det helt utrolig å se hvor utrolig mye bedre byen har blitt av å komme nærmere sjøen. Det er en utvikling som bør fortsette både på Skøyen og på Filipstad.

Det har også vært bra fordi Arbeiderpartiets forslag om Sjøbyen var den klart mest klima- og miljøvennlige måten å utvikle byen på. Vi foreslo å kombinere åpningen av byen mot fjorden med effektiv og miljøvennlig varetransport. Det både var og er utrolig viktig å ha begge disse to tankene i hodet.

Sjøveien er fortsatt den mest miljøvennlige måten å transportere store godsmengder på. Vi har nasjonale strategier for å gå gods over på sjø og bane fordi det er så viktig for å redusere utslippene fra tungtransport.

Uten containertrafikk inn til havna ville denne varetransporten kommet på tusenvis av store lastebiler inn til byen. Det hadde åpenbart vært lite klimavennlig, og en stor plage for beboerne langs innfartsveiene inn til Oslo.

Oslo Høyre strittet imot godstransporten over sjøen. Partiet skulle ha all containertrafikk ut av havna, koste hva det ville. Langt ut på 2000-tallet var det partiets offisielle standpunkt. På tross av den store kunnskapen om lastebiltrafikken som ville komme, og forurensningen som ville følge med, så klynget Høyre seg til at Fjordbyen måtte bety slutten på all miljøvennlig sjøtransport inn til Oslo.

Heldigvis har de aldri fått gjennomslag. Vi har en velfungerende havn på Sjursøya, og en stadig åpnere by mot fjorden. Høyre vant kampen om navnet, men byutviklingen har blitt som Arbeiderpartiet foreslo.

Navnet skjemmer ingen, så det lever både vi og byen godt med.

Les også

Så frekt at det mangler sidestykke i Oslo-politikken

Les også

Problemet med denne saken er ikke at den er uklar. Problemet er at den er klar