Svaret hun får av miljøbyråd Sirin Stav bør bekymre, snarere enn berolige de miljøbevisste velgerne som er avhengig av bil.

Les også

Kjære MDG, ikke steng meg ute fra byen min!

Fremkommelighet for noen, ikke for alle

Christine Aarflot skriver et treffende og slående innlegg hvor hun adresserte utfordringen med å benytte seg av bil i egen by. Aarflot er en god representant for en betydelig gruppe Oslo-borgere det dessverre ikke prates høyt nok om: De som er miljøbevisste og ønsker et grønnere Oslo velkommen, men av ulike årsaker er avhengig av bil.

Aarflot stiller Stav et direkte spørsmål om hva MDG vil gjøre for hennes fremkommelighet i Oslo. Det er derfor bekymringsverdig når Stav belager seg med å svare at privatbilen vil bortprioriteres til fordel for fotgjengere, syklister og de med rullestol.

Det virker med andre ord ikke til å være noen uttalt strategi for hva MDG vil gjøre for fremkommeligheten for de mange som er avhengig av bil i Oslo, annet enn å jobbe for å påvirke det statlige regelverket for HC-kort og tilrettelegge for flere HC-plasser.

Hva Stav og MDG vil gjøre for Aarflot konkret og andre i lignende livssituasjoner i Oslo har Stav ingen gode svar på.

Les også

At privatbilen får forrang gjør ikke Oslo mer inkluderende

Bilfritt sentrum for enhver pris

Svaret symptomatisk med MDGs absolutisme i samferdselspolitikken. Har du ikke mulighet til å sykle skal du bruke sykkelveiene for rullestol eller mobilitetsscooter. Har du heller ikke anledning til dette skal du ha en nedsatt funksjonsevne av en slik karakter at du kvalifiserer til HC-kort. Det er ingen rom for gravide og eldre som må ha bil for fremkommelighetens skyld, de som jobber i bilavhengige næringer, eller lider av et kollektivtilbud som er så forsinket i rushtiden at de ikke kommer seg til jobb i tide i en ellers hektisk hverdag.

Problemet med MDGs politikk er ikke at de ønsker et mer miljøvennlig sentrum i Oslo. Det er at de ikke ser fjerning av parkeringsplasser og bilfrie gater i sammenheng med involvering av næringsdrivende, bedre tilrettelegging for Oslos innbyggere og et hyppig, tilgjengelig og effektivt kollektivtilbud for hele Oslo og dens mangfold av bydeler.

MDG har vært såpass ivrige med å iverksette planene om et bilfritt sentrum at det ikke har blitt sett i sammenheng med resten av bybildet. Forståelsen deres av livssituasjoner reduseres til en grovfordeling mellom syklister på en side og HC-kort-innehavere på den andre, uten rom for nyanser i et komplekst bybilde preget av ulike behov, også tilgang på bil.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Vi må tenke helhetlig, også i miljøpolitikken

Også fremover vil det være personer som er avhengige av bil for å sikre fremkommelighet i Oslo. For få flere til å velge bort bilen til fordel for andre løsninger holder det ikke å gjøre byen bilfri og bygge flere sykkelveier. Et miljøvennlig sentrum må ha velfungerende kollektivtilbud også i utkanten av byen, hyppigere rutetider og tilretteleggelse for ekspressbuss, bedre tilgjengelighet for både eldre, personer med funksjonsutfordringer og små barn, samt næringsrelaterte behov.

For å gjøre miljøprosjektet Oslo suksessfullt må vi hensynta tilrettelegging for alternative transportmåter, men også tilfredsstille behovene til de som er avhengig av bil. MDG virker tilfredse med å kun tilrettelegge for den førstnevnte gruppen.

Stavs påstand om at MDG hver dag jobber for å sikre at Oslo skal være en by for alle, har dessverre liten tyngde når miljøfokuset er så ensporet.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Ruter har skapt et kollektivopprør

Les også

Høyre er et sykkelparti. Det skal det ikke herske tvil om

Les også

«I Norge gjør vi det sånn og sånn» sender frysninger oppover ryggen

Les også

Hver gang jeg ser de gjenspikrede vinduene får jeg vondt i Tøyen-hjertet