Å få flere til å reise kollektivt er en viktig del av det grønne skiftet. Dessverre har busstilbudet flere steder i Oslo ikke vært så stabilt som ønskelig i starten av 2024. Årsakene er sammensatt, men busselskapene og deres sjåfører gjør sitt ytterste for at bussene går som planlagt.

Politikerne har høye ambisjoner om utslippsfri kollektivtrafikk, og Ruter har brukt sin innkjøpsmakt til å få til rask endring. Bussmateriellet er i henhold til Ruters ambisjoner og krav i kontraktene. Det er ofte risiko knyttet til å ta i bruk relativt ny teknologi midtvinters, og busselskapene har ansvaret for leveransen 365 dager i året. Fasiten – og læringen – om den komplekse logistikken kommer først ved mer ekstreme kjøreforhold.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening? Send inn ditt debattinnlegg her. For at innlegg skal bli vurdert må de sendes inn med skjema.

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten. Skriv fra hjertet med et tydelig språk, og ha gode budskap.

Vi mottar mange innlegg så beregn 1-3 dager for svar.

Alle involverte aktører bør nå evaluere hvordan elektrisk bussdrift fremover kan fungere tilfredsstillende, også på utfordrende vinterdager. De positive erfaringer med elbusser man faktisk har både i hovedstaden og andre norske byer bør inkluderes i dette arbeidet.

God fremkommelighet i trafikken er alfa omega. Én gruppe fortjener honnør og stor takk, og det er sjåførene. De har stilt opp på en lojal måte og gjort sitt aller beste til tross for vanskelige forhold.

De verken kan eller skal kjøre når vær- og føreforhold oppleves uforsvarlig eller bussen mangler energi.

Og, ja, under normale forhold har vi et svært godt og miljøvennlig kollektivtilbud i Oslo. Det er også gledelig at antall reisende er økende. Vi håper at siste ukers utfordringer ikke vil snu en positiv utvikling.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

I stedet for å gi Bymiljøetaten fullmakt til å fjerne parkeringsplasser burde Marit Vea gitt dem beskjed om å brøyte bedre

Les også

Kanskje det hadde vært ansvarlig å vente på ny batteriteknologi? 

Les også

Nei, det ansvarlige er ikke å vente med den grønne omstillingen