Ja, dere har til og med et mål om å øke andelen som bruker sykkel til 25 prosent i 2025. Det er ambisiøst og bra. Sykling er en flott måte å komme seg fram på for de som har mulighet til det.

Men så er det jo slik at forholdene må legges til rette. Det har dere skjønt, og det er laget egne sykkelfelt mange steder i byen. Det er bra, og viktig for at flere skal velge sykkel.

Det jeg ønsker å gjøre deg oppmerksom på er noe som ikke er «sexy», eller som gir overskrifter. Likevel er det avgjørende viktig for at vi som sykler kan komme trygt frem uten å risikere liv og lemmer eller skade på sykkelen. Det handler om vedlikehold av sykkelstier, og for så vidt også veier og gater.

Mange som sykler for å komme seg til og fra jobb eller skole opplever at de i tillegg til å følge med på et komplisert trafikkbilde, også må bruke oppmerksomheten på å unngå store hull i asfalten. Nå vet ikke jeg om du sykler mye, men jeg kan love deg at et hull som er to, tre eller fire cm dypt oppleves annerledes på sykkel enn i bil.

Les også

Jeg sykler overalt. Men på åtte år er det nesten ikke blitt flere syklister i Oslo

Slalåmkjøring for å unngå store, dype hull og sår i asfalten

Jeg sykler til og fra jobb i Oslo sentrum unntatt om vinteren, og har 12 kilometer hver vei. Ruten går langs veier, gater med og uten sykkelfelt og på egne sykkel- og gangveier. Og det er de siste som er verst. Her må jeg mange steder sykle slalåm for å unngå store og dype hull og sår i asfalten.

Når du har truffet disse noen ganger gjør du alt for å unngå dem. Og da kan det oppstå uforutsette og farlige situasjoner med andre syklister eller fotgjengere. Ja, det er mitt ansvar å tilpasse farten etter forholdene, men av og til kommer hullene brått på, og det er ikke like lett å ha full oversikt.

Så mitt tips til deg, Sirin, er å sørge for bedre vedlikehold av asfalten. Da vil enda flere ønske å sykle. Det trenger ikke koste mye. Litt asfalt er alt som skal til. Få det gjort.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

En bildør åpner seg når du minst venter det

Les også

Alle reisemåter til Oslo er dyre og dårlige

Les også

Leiligheten falt sakte men sikkert fra hverandre. Vi fikk skylden