Anne Lindboe (H) har et innlegg i Avisa Oslo 9. juni, med overskriften «Uklokt å bygge sykkelveier nesten ingen bruker. Ligger de på feil sted?»

Styret i Oslo lokallag av Syklistforeningen er glad for at både Lindboe og Eirik Lae Solberg viser at de ønsker bedre sykkeltilrettelegging, og at de anerkjenner at det er blitt bedre å sykle i Oslo de siste årene.

Les også

Uklokt å bygge sykkelveier nesten ingen bruker. Ligger de på feil sted?

Skåre poeng eller foreslå tiltak?

Argumentene Lindboe bruker for å skåre poeng mot den politiske motstanderen henger imidlertid ikke på greip. Er kommentarene til innlegget på sosiale medier et pekepinn på hvordan budskapene til Lindboe virker? På sosiale medier er det hovedsaklig de som er negative til å prioritere sykling, som er enige. Innlegget ser ikke ut til å ha gitt mange troen på at Høyre vil jobbe for bedre sykkelforhold.

Hvordan vil Høyre jobbe for at særlig barn, og andre nye hverdagssyklister, skal føle seg trygge? Hvordan vil Høyre gjøre byen tryggere også for gående?

Nå har det seg slik at innsatsen i Oslo nylig har blitt vurdert på feltet sikkerhet og trygghet for syklister. I mai i år vant Oslo kommune Road Safety Award på den store internasjonale sykkelkonferansen i Leipzig. Dette er en pris Oslo ble tildelt for jobben med å gjøre byen tryggere for fotgjengere og syklister. Juryen har bedømt prioriteringsviljen, verktøyene byen har utviklet og til dels de faktiske forhold, som for eksempel at Oslo i 2019 oppnådde ett år uten drepte gående eller syklende i trafikken.

Vi synes likevel at det er gjort alt for lite, men må anerkjenne at utgangspunktet var elendig, og at det har skjedd et kraftig løft de siste fem-seks årene.

At nesten ingen sykler der hvor det er tilrettelagt for sykling, er en merkelig påstand. De fleste som sykler i Oslo ser at det er sterk økning i sykkeltrafikken, blant annet der tilretteleggingen er forbedret. Bymiljøetatens sykkelindeks viser sterk økning. Indeksen, som er basert på automatiske sykkeltellere og måler antall passeringer, starter på 100 i 2014, og er oppe i 116 for 2017. For 2021 ligger den rundt 160.

De fleste som sykler i Oslo sier at det er sterk økning i sykkeltrafikken. Sykkeltellerne gjenspeiler dette, og også Bymiljøetatens indeks basert på tellerne. Noe av forklaringen på forskjellen mellom målingene, er nok at økningen i særlig stor grad har skjedd i nærheten av indre by, der hovedtyngden av målepunktene er.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Tør Høyre å vise hvordan de vil prioritere trygghet?

Målet om 25 prosent sykkelandel: Lindboe harselerer over dette målet. Ja, det er helt klart et hårete mål: Men vi minner om at det er et nasjonalt mål vedtatt av Stortinget å få sykkelandelen opp i 20 prosent i de store byene, samt at antall bilreiser ikke skal øke i de store byene. På denne bakgrunnen fremstår målet om 25 prosent sykkelandel i et helt annet lys.

Sykkelveier er billige, og gir svært høy samfunnsnytte: Det sies ofte at det brukes mye penger på sykkelvei, men det er ingenting i forhold til hva tunnelen under regjeringskvartalet vil koste. Eller motorveiutbyggingen for E18 der de har prioritert vekk det grønne lokket som ble brukt for å selge prosjektet.

I 2002 ga Transportøkonomisk institutt ut en rapport der det kom fram at nesten ingen veiprosjekter har så høy samfunnsøkonomisk nytte som å bygge sykkelvei. Verdens helseorganisasjon har på bakgrunn av et vell av forskning som bekrefter dette, agitert sterkt for mer tilrettelegging for sykling. Hovedsakelig fordi risikoen for å dø tidlig av f.eks kreft og hjertesykdommer reduseres 40 prosent. Sykefraværet går forøvrig også merkbart ned ved å sykle eller gå til jobb eller skole. Selv om man kombinerer med kollektiv.

Om Høyre tør å vise hvordan de vil prioritere trygghet på sykkel, deriblant for barn, så kan målsettingene i sykkelstrategien som Høyre var med å lage, realiseres.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

«Hvilke bydeler er den berømte Oslo-ghettoen, så vi slipper å se der?»

Les også

De rødgrønnes giftige boligcocktail

Les også

Den søte nostalgien rundt Ullevål sykehus har surnet til demokratisk forurensning og folkebedrag

Les også

Skivebom å kutte ut svinekjøtt på grunn av klima